Skip navigation

4. The four elements

Dictionary

Account for

La imagen muestra a un hombre explicando unos resultados con una proyección
Definition:

To be part of a total.

Ser parte del total.

Example:

In our school girls account for 60% of the students.

En nuestro instituto las chicas son el 60% del alumnado.

Spanish word:

Dar razón de, explicar

Audio:

Answer

La imagen muestra a una persona respondiendo a una pregunta
Definition:

To give a reply to a question.

Contestar a una pregunta.

Example:

“What is the time?” she asked.

“It’s ten past three,” he answered.

“¿Qué hora es?” Ella preguntó

“Son las tres y media”, él contestó.

Spanish word:

Responder

Audio:

But rather

La imagen muestra un cuadro con la mitad de día y la otra mitad de noche.
Definition:

When you want to show contrast between two ideas.

Cuando se quiere expresar dos ideas contrapuestas.

Example:

The explanation is simple but rather long.

La explicación es simple pero mas bien larga.

Spanish word:

Pero mas bien

Audio:

Claim

La imagen muestra un muñeco seguro de sí mismo y que habla
Definition:

To say that something is true.

Decir que algo es verdadero.

Example:

She claimed the dog had attacked her. 

Ella afirmó que el perro la había atacado.

Spanish word:

Afirmar

Audio:

Context

La imagen muestra tres lugares
Definition:

Situation, circumstances in which a conversation takes place.

Situación, circunstancias en las que una conversación ocurre.

Example:

Spies were important in the context of the II World War.

Los espías fueron importantes en el contexto de la Segunda Guerra Mundial.

Spanish word:

Contexto

Audio:

Interlocutor

La imagen muestra una persona hablando a otra
Definition:

Person who takes part in a conversation.

Persona que participa en una conversación.

Example:

His interlocutor attacked him with false accusations. 

Su interlocutor le atacó con falsas acusaciones.

Spanish word:

Interlocutor

Audio:

Question

La imagen muestra un bocadillo con el signo de interrogación en su interior
Definition:

A sentence you use to find out information.

Una frase que se usa para pedir información.

Example:

When I was little, I was always asking questions to everyone around me. What a curious person I was!

Cuando yo era pequeño, siempre estaba haciendo preguntas a todo el mundo. ¡Qué persona tan curiosa era!

Spanish word:

Pregunta

Audio:

Role

La imagen muestra a dos personas en un escenario interpretando cada uno su papel
Definition:

How a person takes part in a specific, real or fictional situation. 

El papel de una persona en una situación específica, real o ficticia.

Example:

He has a leading role in his group of friends.

Él tiene un papel de líder en su grupo de amigos.

Spanish word:

Rol, papel

Audio:

Rétor dice

When you did the group activity in the previous section, what four elements did you choose? I have chosen the following ones:

1. The structure of questions.

2. Short phrases.

3. Body language.

4. Roles in communication.

Look below and I will explain the reasons for my choice.

La imagen muestra un bocadillo con el signo de interrogación en su interior Definition:

A sentence you use to find out information.

Una frase que se usa para pedir información.

Example:

When I was little, I was always asking questions to everyone around me. What a curious person I was!

Cuando yo era pequeño, siempre estaba haciendo preguntas a todo el mundo. ¡Qué persona tan curiosa era!

La imagen muestra a dos personas en un escenario interpretando cada uno su papel Definition:

How a person takes part in a specific, real or fictional situation.

El papel de una persona en una situación específica, real o ficticia.

Example:

He has a leading role in his group of friends.

Él tiene un papel de líder en su grupo de amigos.

1. The four elements that have a big impact on conversation

THE STRUCTURE OF QUESTIONS

The most common structure of conversations is the combination of questions and answers.

Do you know that the structure of questions in English is very different to the structure of questions in Spanish?

SHORT PHRASES

They are very common in conversations. They contribute to the “good karma” of a conversation. For example, to feel that you are being listened when your partner says “OK, I see”.

Do you use them when you speak?

BODY LANGUAGE

Your body language, the things you do with your body when you talk, communicate a lot. Some scientists claim that body language accounts for 55% of the meaning of your message. 

How does your body behave when in a conversation?

THE ROLES IN COMMUNICATION

Most of the time, the attitude we take in a conversation doesn't depend on a true contact with our interlocutor and the context but rather on our habitual way of responding to tension. Therefore, we automatically play the role we are used to: blamer, placater, super-reasonable or irrelevant. 

Which role do you usually take in conversations?

La imagen muestra a una persona respondiendo a una pregunta
Definition:

To give a reply to a question.

Contestar a una pregunta.

Example:

“What is the time?” she asked.

“It’s ten past three,” he answered.

“¿Qué hora es?” Ella preguntó

“Son las tres y media”, él contestó.

La imagen muestra un muñeco seguro de sí mismo y que habla
Definition:

To say that something is true.

Decir que algo es verdadero.

Example:

She claimed the dog had attacked her.

Ella afirmó que el perro la había atacado.

La imagen muestra tres lugares Definition:

Situation, circumstances in which a conversation takes place.

Situación, circunstancias en las que una conversación ocurre.

Example:

Spies were important in the context of the II World War.

Los espías fueron importantes en el contexto de la Segunda Guerra Mundial.

La imagen muestra una persona hablando a otra Definition:

Person who takes part in a conversation.

Persona que participa en una conversación.

Example:

His interlocutor attacked him with false accusations.

Su interlocutor le atacó con falsas acusaciones.

La imagen muestra a un hombre explicando unos resultados con una proyección Definition:

To be part of a total.

Ser parte del total.

Example:

In our school girls account for 60% of the students.

En nuestro instituto las chicas son el 60% del alumnado.

La imagen muestra un cuadro con la mitad de día y la otra mitad de noche. Definition:

When you want to show contrast between two ideas.

Cuando se quiere expresar dos ideas contrapuestas.

Example:

The explanation is simple but rather long.

La explicación es simple pero mas bien larga.

Lectura facilitada

Read

La imagen muestra  dos personas hablando con un bocadillo en medio.La imagen muestra una mano con cuatro dedos sacados.  Communication has got four important elements.

La comunicación tiene cuatro elementos.

1. The structure of questions.

1. Estructura de las preguntas.

La imagen muestra niño con dos bocadillos uno con interrogación y otro con las letras bla, bla, bla.   Communication is about asking and answering questions.

La comunicación consiste en preguntar y responder.

2. Short phrases.

2. Frases cortas.

La imagen muestra un bocadillo con cuatro frases cortas en inglés.  Short phrases are very common in conversations.

Las frases cortas se usan mucho al hablar.

La imagen muestra una mano uniendo  el dedo índice y pulgar.    For example, OK.

Por ejemplo, vale.

3. Body language.

3. El lenguaje corporal.

La imagen muestra personas en distintas posiciones.  Your body also communicates.

Tu cuerpo también comunica.

4. Roles in communication

4. Los roles en la comunicación.

La imagen muestra una careta roja con los ojos en forma de estrellas amarillas.   You react to stress with a role.

Reaccionas al estrés con una máscara.

La imagen muestra una persona apuntando con el dedo a otra persona y un bocadillo hablando donde dice bla, bla, bla y la otra persona con la mano en su pecho y cara triste.  - The blamer.

-El acusador.

La imagen muestra un niño tranquilo. - The placater.

- El aplacador.

 La imagen muestra un hombre con corbata y toga con un título en la mano y la balanza de la justicia detrás, junto a una pila de 5 libros. -The super-reasonable.

-El súper-razonable.

La imagen muestra un grupo de personas en primer plano y una persona al fondo apartado con cara triste.- The irrelevant.

-El irrelevante.

Motus dice ... Do you want to practise the four elements?

Yes

Great! Let´s go!

No

When we have to do an activity, we may have doubts about whether we will be able to do it or not.

In order to overcome these fears in the new activities you have to do, follow these tips:

  1. There are things you do very well. Use them to do the activity.
  2. There are things that are a little difficult for you to do. Try and believe in yourself. I'm sure you will be surprised at what you can achieve.
  3. Some things are very difficult. Look at an example, ask your classmate. Ask the teacher for help.

Take a break and recharge your batteries.

La imagen muestra una bateria cargándose

Clavis dice Repeat with me

When you have several things to remember, have you tried repeating them out loud and reciting them without forgetting any?