Skip navigation

5.3. Statements of the people involved

Dictionary

Leave

La imagen muestra una mujer con flores secas en la mano saliendo de una floristería abriendo la puerta.
Definition:

Go away from.

Abandonar un sitio.

Example:

I left my Primary School to go to Secondary.

Dejé mi colegio de Primaria para ir a Secundaria.

Spanish word:

  Dejar

Audio:

Partner

La imagen muestra dos mujeres juntas abrazándose.
Definition:

One of a pair who work or do an activity together. 

Persona que comparte con otra una actividad.

Example:

We are partners in this homework.

Somos compañeros en esta tarea.

Spanish word:

  Compañero/a

Audio:

Rétor dice.

 I'm here again.

Let’s move forward. Now, as a detective,  you have access to the statements of the people involved in this mystery.

These statements will give you very useful information to solve this mystery.

Work in groups and listen carefully to the statements:

1. Take notes if you want.

2. Put the information together. 

3. Answer the questions.

4. Complete the graphic organizer.

Do you already know what happened at the director’s office? 

Come on, let’s guess. 

Lectura facilitada

Read.

You are detectives.

  Vosotros sois detectives. 

The people involved in the mystery make statements.

Las personas involucradas en el misterio hacen declaraciones. 

The detectives listen to these statements. 

Los detectives escuchan las declaraciones.

These statements solve the mystery.

Estas declaraciones resuelven el misterio. 

Work and listen to the statements in groups: 

Trabajad y escuchad las declaraciones en equipo: 

1. Take notes of the audios.

1. Tomad nota de los audios. 

2. Join questions and answers.

2. Unid respuestas y preguntas.

3. Answer the questions.

3. Contestad a las preguntas. 

4. Complete the graphic organizer. 

4. Completad el organizador gráfico. 

5. Have you solved the mystery? 

5. ¿Habéis resuelto el misterio?

6.  Come on!

6. ¡Ánimo!

Apoyo visual

En la imagen se muestra un apoyo visual a la explicación de Retor

1. Information from people involved

What people involved said

We continue working in groups. 

First, listen to the recordings.

Write down notes if you want. 

ENGLISH TEACHER:

ARTS TEACHER:

MUSIC TEACHER:

PE TEACHER:

DIRECTOR:

Lectura facilitada

READ:

La imagen muestra a un profesor con un radiocassette  The English teacher says: 

El profesor de inglés dijo: 

The papers weren’t on Wednesday.

- Los papeles no estaban el miércoles. 

 I didn't take the papers.

- Yo no cogí los papeles. 

 I arrived at school at 9.15.

- Yo llegué a las nueve y cuarto al instituto. 

I went straight to room 101. 

- Yo fui al aula ciento uno cuando entré en el instituto.

I had a class with 3ºC.

- Tenía clase con 3ºC.

La imagen muestra a una profesora con objetos de la clase de dibujo The Arts teacher says:

La profesora de arte dijo:

I arrived at school at 8.15.

- Yo llegué al instituto a las ocho y cuarto.

I went to the staff room.

- Yo fui a la sala de profesores.

I marked some projects for one hour.

- Yo corregí trabajos durante una hora.

I went to the canteen at 9.15.

- Yo fui a la cafetería a las nueve y cuarto.

After that, I had a weekly meeting.

- Después, fui a una reunión.

I'm not guilty.

- Yo no soy culpable.

La imagen muestra a una profesora tocando la guitarra The Music teacher says:

La profesora de música dijo: 

I arrived at school at 8.00.

- Yo llegué al instituto a las ocho en punto. 

I went to the toilet.

- Yo fui al baño.

I went to the music room with class 1º C.

- Yo fui al aula de música con primero C. 

I was in the music room.

- Yo estuve en el aula de música.  

I had one hour off from 9.15 to 10.15.

- Yo tenía libre de nueve y cuarto a diez y cuarto.

I went to a meeting.

- Yo fui a una reunión.

La imagen muestra a una profesora de educación física en un gimnasio  The PE teacher says:

La profesora de Educación Física dijo:

I arrived at school on time.

- Yo llegué puntual al instituto.

I went to library.

- Yo fui a la biblioteca.

I was late for the meeting.

- Yo llegué tarde a la reunión.

I didn’t do anything. 

- Yo no he hecho nada.

La imagen muestra a una mujer hablando. The Director says:

La directora dijo:

The papers are very important.

- Los papeles eran muy importantes.

The papers were on my desk on Monday.

- Los papeles estaban sobre mi mesa el lunes.

I wasn’t at the school on Tuesday or Wednesday.

- Yo no fui al instituto ni el martes ni el miércoles.

I had a meeting those days.

- Yo tuve una reunión esos días.

The caretaker had a car accident.

- La conserje tuvo un accidente de coche.

She was at home.

- Ella estaba en casa.

The weather was very windy on Tuesday and Wednesday.

- El martes y el miércoles hizo mucho viento.

I left on Monday at 14.45.

- Yo me fui el lunes a las tres menos cuarto.

I came back and my office was a mess.

- Yo volví y el despacho estaba desordenado.

Match each question with its answer

Final questions

Graphic organiser

You already have plenty of information. Let’s organise it so that you all can form an opinion after careful thought.

Do you know where everybody was at the moment of the incident?

Write the information in this organizer:

After that, talk to your partners. What do you think has happened?  

Graphic organizer

Download the graphic organizer