Skip navigation

5. Scoop

Dictionary

Rank

La imagen muestra una serie de pasteles clasificados del 1 al 27.
Definition:

To arrange something in a given order.

Disponer algo en un orden.

Example:

When doing research, rank information to know which matters most.

Cuando investigues, clasifica la información para saber cuál importa más.

Spanish word:

Clasificar

Audio:

Source

La imagen muestra una serie de pasteles clasificados del 1 al 27.
Definition:

Thing or person that provides information.

Algo o alguien que aporta información.

Example:

A realiable source of information is essential in any research.

Una fuente de información fiable es esencial en cada investigación.

Spanish word:

Fuente

Audio:

Rétor dice...

We are almost there. 

Put into practice the skills we have acquired in the previous section in order to create an amazing radio programme with contents of your interest.

Lectura facilitada

Read

You practise what you learnt.

Practicas lo aprendido antes.

You create your own radio show.

Creas tu programa de radio.

1. Welcome to Radio Andalusia

In teams, design the outline of a radio show. It must feature both news and opinions. Don’t forget to cast each role (presenters, reporters and panellists giving their opinion).

Remember to:

  • Do some research and choose a topic. 
  • Distribute the roles:
    • Hosts read the opening, introduce the reporter and the panellist and read the closing.
    • News reporters select sources and check the news. Before they write the audio script, they compare the stories in different languages and rank them.
    • Panellists express their opinions.
    • Sound technicians find bumpers and record and edit tracks.
  • Write the outline.

Here you have a checklist. You can download and complete it online or print it and complete it on paper.  You can also use it to assess other groups’ performances.

Captura checklist fase 5

Click here to download.

La imagen muestra una serie de pasteles clasificados del 1 al 27. Definition:

To arrange something in a given order.

Disponer algo en un orden.

Example:

When doing research, rank information to know which matters most.

Cuando investigues, clasica la información para saber cuál importa más.

La imagen muestra una serie de pasteles clasificados del 1 al 27. Definition:

To arrange something in a given order.

Disponer algo en un orden.

Example:

When doing research, rank information to know which matters most.

Cuando investigues, clasica la información para saber cuál importa más.

La imagen muestra una serie de pasteles clasificados del 1 al 27. Definition:

Thing or person that provides information.

Algo o alguien que aporta información.

Example:

A realiable source of information is essential in any research.

Una fuente de información fiable es esencial en cada investigación.

Lectura facilitada

Read

La imagen muestra un esquema con de un día con dibujos y letras. In teams, design an outline for a radio show.

Diseñas un esquema de radio en equipo.

La imagen muestra a cuatro personas sujetando un bocadillo de diferente forma y color. It features both news and opinions.

Contiene noticias y opiniones.

La imagen muestra a cuatro personas sujetando un engranaje de tres piezas. Remember to cast each role:

Recuerdas repartir cada rol:

la imagen muestra a un locutor de radio. - Radio host.

  - Presentador.

La imagen muestra a una reportera con un microfono en la mano hablando a una cámara de televisión. - Reporters.

- Reporteros.

La imagen muestra a un grupo de seis personas sentadas hablando entre sí de forma relajada. - Panellist.

- Tertuliano.

Apoyo visual

La infografía muestra un resumen de esta fase. A la derecha aparecen tres puntos: En el primer punto podemos leer research and choose. En el segundo punto podemos leer distribute the roles: Hosts. Reporters. Panellist. Sound technicians. En el tercer punto podemos leer write the outline. A la izquierda aparece una imagen de una radio pequeña.

Motus dice ... How much do your classmates know?

When we work in a group, we also learn as a team. 

There are classmates who remember a lot of things, others who speak very well, others who are very skilled with their hands or feet, others who are great at drawing. 

We all have superpowers, but when we combine them, we learn together and we can solve any challenge. 

That's why it's important that your team follows these tips:

- Everything one person knows is shared with others. 

- We work together so that the team work. 

- We value each person's superpowers. 

- We respect what each person shares with the team.

3. What have I learnt?

In this last step, I am going to ask you to think about what has been the most important thing you have learnt in order to achieve the challenge.

 What you discover by thinking, will help you when you have to meet similar challenges in the future. 

Stop for a moment and complete STEP 4 of your Learning Diary (What have I learned?)! 

Remember:

 - Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.

 - If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it! 

Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

En este último paso te voy a proponer que pienses en qué ha sido lo más importante de todo lo que has aprendido para conseguir el reto que te proponemos. 

Lo que descubras pensando en ello te servirá para cuando tengas que alcanzar retos parecidos en un futuro. 

¡Para un momento y completa el PASO 4 de tu Diario de aprendizaje (¿Qué he aprendido?)! 

Recuerda: 

• Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenas en papel o en el ordenador. 

• Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines!

¡Ánimo, que lo harás genial!