Skip navigation

4.3 Streaming

Dictionary

Brief

La imagen muestra una regla en la que se señala la extensión de un milímetro y un centímetro.
Definition:

Short length or duration.

De extensión o duración corta.

Example:

Luckily, the winner's speech was brief.

Por suerte, el discurso del ganador fue breve.

Spanish word:

Breve

Audio:

Edit

La imagen muestra unas ondas de sonido en un programa de ordenador.
Definition:

To arrange the different parts of an audio or a video file.

Montar las distintas partes que componen un archivo de audio o vídeo.

Example:

I'm afraid the recordings are in the wrong order and I must edit the show again.

Me temo que el orden de las grabaciones es incorrecto y tendré que editar el programa otra vez.

Spanish word:

Editar

Audio:

Outline

La imagen muestra el orden y franja horaria en el que aparecerán las noticias en la web de un periódico.
Definition:

A plan in which the different parts of a programme are arranged.

Plan en el que se ordenan las distintas partes de un programa.

Example:

A detailed outline saves you from improvising.

Una buena escaleta evita la improvisación.

Spanish word:

Escaleta

Audio:

Time slot

La imagen muestra el horario de vuelos en la pantalla de un aeropuerto.
Definition:

Period of time in which something will take place.

Periodo de tiempo en el que algo tendrá lugar.

Example:

Her show fills the whole morning time slot.

Su programa ocupa toda la franja horaria de la mañana.

Spanish word:

Franja horaria

Audio:

Witness

La imagen muestra a una señora con gesto serio sentada en un estrado frente a un micrófono.
Definition:

A person who can confirm or deny something by having direct knowledge.

Persona que puede confirmar o negar algo al tener conocimiento directo.

Example:

Tom's account at court was supported by three witnesses.

El testimonio de Tom en el juicio fue corroborado por tres testigas.

Spanish word:

Testiga o testigo

Audio:

Rétor dice...

Times, interventions and music are almost always prepared in advance in the world of FM -or frequency modulation-. 

Have a look at this section and learn how to prepare your first radio programme outline.

Una buena escaleta evita la improvisación. Definition:

A plan in which the different parts of a programme are arranged.

Plan en el que se ordenan las distintas partes de un programa.

Example:

A detailed outline saves you from improvising.

Una buena escaleta evita la improvisación.

Lectura facilitada

Read

The radio show has a structure:
- Time slots.
- Speaking turns.
- Music.

El programa de radio tiene una estructura:

  • Tiempos.
  • Intervenciones.
  • Música.

You learn how to design an outline for your radio show.

Aprendes a preparar tu esquema para tu programa de radio.

1. What you need to know

Do you know the roles of a radio programme and how to edit and create one? Here you can find some tips and the steps to do it.

Montar las distintas partes que componen un archivo de audio o vídeo. Definition:

To arrange the different parts of an audio or a video file.

Montar las distintas partes que componen un archivo de audio o vídeo.

Example:

I'm afraid the recordings are in the wrong order and I must edit the show again.

Me temo que el orden de las grabaciones es incorrecto y tendré que editar el programa otra vez.

Lectura facilitada

Read

La imagen muestra un estudio de radio. You create a radio programme with some advice:

Creas un programa de radio con estos consejos:

La imagen muestra a cuatro personas sujetando un engranaje de tres piezas. 1. The main roles are:
Radio host, reporters, panellists and sound technicians.
Let’s see each of them.

1. Las funciones principales son:

Locutores de radio, reporteros,  tertulianos y técnicos de sonido.

Veamos cada uno.

la imagen muestra a un locutor de radio. Radio hosts start and guide the programme. They must:
- Welcome and say goodbye.
- Introduce different sections.
- Give the floor to guests.
- Control speaking time.
Hosts use special sentences on the radio.
You can read sentences in the presentation.

Los locutores inician y guían el programa.

Ellos deben:

  • Dar la bienvenida y despedida.
  • Introducir diferentes secciones.
  • Dar la palabra a diferentes invitados.
  • Controlar el tiempo de palabra.

Los locutores  usan frases especiales en la radio. 

Tú puedes leer las frases en la presentación.

La imagen muestra a una reportera con un micrófono en la mano hablando a una cámara de televisión. Reporters tell the news. They must:
- Investigate and fact check the news.
- Write the news.
- Say the news headlines.
- Say the news details.

Los reporteros cuentan las noticias.

Ellos deben:

  • Investigar y verificar las noticias.
  • Escribir la noticia.
  • Decir los titulares de la noticia.
  • Decir detalles de la noticia.

La imagen muestra a un grupo de seis personas sentadas hablando entre sí de forma relajada. Panellits must:
- Greet the host.
- Give their opinion.
- Respect others.

Los tertulianos deben:

  • Saludar al locutor.
  • Dar sus opiniones.
  • Respetar a los demás.

La imagen muestra las manos de una persona tocando una mesa de mezclas de sonido. Sound technicians need:
- An electronic device: laptop, mobile phone or tablet.
- Microphone.
- A free resource bank with bumpers: https://freesound.org/
- A programme to record and edit your clips. 
- For example, Audacity: https://audacity.es/

Los técnicos de sonido necesitan:

- Un dispositivo electrónico: portátil, móvil o tablet.

- Micrófono.

- Banco de recursos gratuitos con cortinillas.

  https://freesound.org/

- Un programa para grabar o editar tus clips de sonido como Audacity.

  https://audacity.es/

La imagen muestra un esquema de un día con dibujos y letras. 2. A radio outline includes:
- The length of each clip.
- The total length of the programme.
- The person responsible for each section.
- If the programme is live or recorded.
- The content.

2. El esquema de la radio incluye:

- La duración de cada turno.

- La duración total del programa.

- El responsable de cada sección.

- Si el programa es en vivo o grabado.

- El contenido.

2. Frequency Modulation

Can you remember how to create a radio programme outline?

Option A. Radio jargon

Match the sentences with the sections of a radio outline and its participants:

Option C. Radio interference

Listen carefully to the radio programme and complete the outline. Use the example in the first row as a guide:

You can download this worksheet and complete it if necessary. Remember to save it when you finish. You can also print it and complete it on paper.

Captura Radio interferences

Click here to download Radio interference.

Possible answers:

Length Total length Person Live / Recorded Content
21’’ 21’’ Sound technician Recorded Bumper 1
26’’ 47’’ Radio host Live

Programme intro

News 1 intro

18’’ 1’05’’ News reporter Live News 1
14’’ 1’19’’ Sound technician Recorded Witness (news 1)
9’’ 1’28’’ Radio host Live News 2 intro

Option D. Radio content creators

Imagine you work in a radio programme and you need to create a three-minute outline under the topic ‘Andalusian festivities and other festivities in the world. It can be a couple of news or/and a short debate among panellists. Include bumpers.

You can download this worksheet and complete it if necessary. Remember to save it when you finish. You can also print it and complete it on paper.

Captura radio content creators

Click here to download Radio content creators.

3. Check what I’ve learnt

Everything you learn helps you achieve the goals you set for yourself. Reflect for a moment on all you have learned so far. Complete STEP 3 of your Learning Diary (I review what I have learned). 

Remember:

- Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer. 

- If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it! Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

Reflexiona un momento sobre todo lo que has aprendido hasta llegar aquí. Y completa el PASO 3 de tu Diario de Aprendizaje (Reviso lo aprendido).

Recuerda: 

• Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenas en papel o en el ordenador. 

• Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines! 

¡Ánimo, que lo harás genial!