Skip navigation

5. The curtain opens

Dictionary

Empathize

La imagen muestra un primer plano de las manos de una persona mientras sostienen la de otra.
Definition:

To understand and being sensitive to the feelings of others.

Entender y ser sensible a los sentimientos de otras personas.

Example:

You may empathize with other people's feelings even if you disagree with them.

Puedes empatizar con los sentimientos de otras personas aunque no estés de acuerdo con ellas.

Spanish word:

Empatizar

Audio:

Expel

La imagen muestra un cohete que expulsa en el aire uno de sus motores.
Definition:

To reject or force to leave.

Rechazar u obligar a alguien a dejar algo.

Example:

Tommy was expelled of the band after not attending rehearsals.

Tommy fue expulsado del grupo por no ir a los ensayos.

Spanish word:

Expulsar

Audio:

Forget

La imagen muestra el retrato de una señora mayor cuyo gesto denota que trata de recordar algo.
Definition:

To fail to keep something on mind.

Dejar de tener algo en mente.

Example:

We all have forgotten our first birthday.

Todos hemos olvidado nuestro primer cumpleaños.

Spanish word:

Olvidar

Audio:

Pick on

La imagen muestra un chico que mira a la cámara mientras aprieta las mejillas de un chica que intenta apartarle la mano de su cara.
Definition:

To criticize, provoke or bully someone.

Criticar, provocar o abusar de alguien.

Example:

If he's so brave, why is he always picking on smaller kids?

Si es tan valiente, ¿por qué siempre molesta a niños más pequeños?

Spanish word:

Meterse con

Audio:

Stage direction

La imagen muestra una representación teatral en la que una de las actrices alza ostensiblemente los brazos.
Definition:

Instructions about the actions characters in a play perform onstage.

Instrucciones sobre el comportamiento de los actores de un obra sobre el escenario.

Example:

The cast wondered how to perform with hardly any stage directions in the script.

El reparto se preguntaba cómo actuar con tan pocas acotaciones en el guión.

Spanish word:

Acotación

Audio:

Rétor dice...

It is time to practise everything we have learnt.

Are you ready for the leading role of your life in a micro theatre play?

1. The role of your life

In groups, choose one of the situations below or come up with a similar one. Write a script and role play it. You must suggest an answer to the conflict shown in the story.

Remember to:

  1. Create a story in which a social conflict is solved through dialogue.
  2. Identify the characters.
  3. Write the script beginning with the introduction of the scene followed by the dialogue.
  4. Draw the characters into the story. They show their emotions, are assertive and empathize with others.
  5. Choose a title.
  6. Create the scene.
  7. Follow a storyline with a rising action, a climax, a falling action and a resolution.
  8. Follow the steps to get ready to go on stage. 

Captura Checklist

Here you have a checklist. You can download and complete it online or print it and complete it on paper.  You can also use it to assess other groups’ performances.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

To understand and being sensitive to the feelings of others.

Entender y ser sensible a los sentimientos de otras personas.

Example:

You may empathize with other people's feelings even if you disagree with them.

Puedes empatizar con los sentimientos de otras personas aunque no estés de acuerdo con ellas.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

To reject or force to leave.

Rechazar u obligar a alguien a dejar algo.

Example:

Tommy was expelled of the band after not attending rehearsals.

Tommy fue expulsado del grupo por no ir a los ensayos.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

To criticize, provoke or bully someone.

Criticar, provocar o abusar de alguien.

Example:

If he's so brave, why is he always picking on smaller kids?

Si es tan valiente, ¿por qué siempre molesta a niños más pequeños?

Apoyo visual

Captura AV fase 5

Lumen dice ... Remember

  1. Create a story.
  2. Identify the characters.
  3. Write a script.
  4. Draw the characters.
  5. Choose a title.
  6. Create the scene.
  7. Perform the micro theatre play.

Recuerda

  1. Crea una historia.
  2. Reconoce a los personajes.
  3. Escribe un guión.
  4. Creas a los personajes.
  5. Buscas un título.
  6. Creas una escena.
  7. Representas el teatro.

Motus dice... It is important to listen to your emotions!

Do you think your classmates are excited about this activity? 

When you were doing this group activity, how were they feeling? 

Maybe some of your classmates felt insecure or tense while doing the activity. Maybe someone helped them calm down. Someone was angry, perhaps because they didn't know how to do the task. 

When we work in a team, we can have different feelings. 

Knowing and understanding them will help us do the task successfully. 

Follow these tips for the next team activities: 

- Think about how you are feeling.

- Observe and ask your classmates to find out how they are feeling. 

- Decide as a team what things you can do to feel better before you solve the activity.

3. What have I learnt?

Texto: In this last step, I am going to ask you to think about what has been the most important thing you have learnt in order to achieve the challenge.

 What you discover by thinking, will help you when you have to meet similar challenges in the future. 

Stop for a moment and complete STEP 4 of your Learning Diary (What have I learned?)! 

Remember:

 - Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.

 - If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it! 

Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

En este último paso te voy a proponer que pienses en qué ha sido lo más importante de todo lo que has aprendido para conseguir el reto que te proponemos. 

Lo que descubras pensando en ello te servirá para cuando tengas que alcanzar retos parecidos en un futuro. 

¡Para un momento y completa el PASO 4 de tu Diario de aprendizaje (¿Qué he aprendido?)! 

Recuerda: 

- Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenas en papel o en el ordenador. 

- Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines!

¡Ánimo, que lo harás genial!

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

To fail to keep something on mind.

Dejar de tener algo en mente.

Example:

We all have forgotten our first birthday.

Todos hemos olvidado nuestro primer cumpleaños.