Skip navigation

3. Let’s rehearse

Dictionary

Focus

La imagen muestra un primer plano de una mujer con los ojos cerrados y los dedos corazón en índice de cada mano presionando las sienes.
Definition:

The action of paying close attention.

La acción de prestar mucha atención.

Example:

It is virtually impossible to focus when the TV is on.

Es prácticamente imposible concentrarse cuando la televisión está encendida.

Spanish word:

Concentrarse

Audio:

Goal

La imagen muestra diversos caminos que desembocan en una diana en cuyo blanco hay clavadas tres flechas.
Definition:

The outcome towards which an effort is made.

El fin al que se dirige un esfuerzo.

Example:

One could argue that our ultimate goal in life is to be a good person.

Se podría decir que nuestro objetivo último en la vida es ser buena persona.

Spanish word:

Objetivo

Audio:

Overcome

La imagen muestra una atleta superando un salto de altura.
Definition:

To surmount an obstacle or a difficulty.

Vencer obstáculos o dificultades.

Example:

It took Lucy a while to overcome the consequences of her accident.

A Lucy le llevó un tiempo superar las consecuencias del accidente.

Spanish word:

Superar una dificultad

Audio:

Succeed

La imagen muestra un equipo de fútbol cuyos jugadores portan una medalla y que celebra un título con brazos en alto y con uno de ellos alzando una copa.
Definition:

To achieve a desired goal.

Conseguir un determinado objetivo.

Example:

Gandalf always knew Frodo would succeed.

Gandalf siempre supo que Frodo tendría éxito.

Spanish word:

Tener éxito

Audio:

Rétor dice...

In the previous section we have dealt with our emotions. 

Now we will focus fully on the play. 

Come with me to the back stage. 

This activity will help you with the final task.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

The action of paying close attention.

La acción de prestar mucha atención.

Example:

It is virtually impossible to focus when the TV is on.

Es prácticamente imposible concentrarse cuando la televisión está encendida.

1. Small words, big meaning

You are in a TV studio. The presenter has got some messages in which some people from the audience express their discomfort caused by different situations with friends or family. Do you think you could help them?

In small groups, give advice on how they could improve their situation and be happier. Perform the scene.

Escena en blanco y negro en la que se ve un estudio de radio.

Audio-description

Spectator 1: In my class, there is a boy who everybody calls “fatty”. He says he doesn’t mind. Nevertheless we know very well he does not like it. 

Spectator 2: I have received an invitation for a party. I should be happy, however, I don’t want to go because I have other plans I do not want to tell. 

Spectator 3: My sister always takes my clothes without asking me first. I’ve told her a million times not to take them!

Spectator 4: I forgot my best friend’s birthday yesterday. I apologized to him but he hasn’t texted me back yet.

Lectura facilitada

Read

La imagen muestra una cara de perfil viendo una televisión donde hay un monigote corriendo. You are on television.

Estás en televisión.

La imagen muestra personas sentadas. The audience talks about some problems.

El público cuenta situaciones de su vida.

La imagen muestra la silueta de dos personas de espaldas hablando mientras amanece. In groups, give them some advice to improve these situations.

Das consejos para mejorar estas situaciones en grupo.

Motus dice ... How confident were you while doing this task?

When we have to do an activity, we may have doubts about our ability to do it. In order to overcome these fears, follow these tips: 

  1. There are things you do very well. Use them to do the activity. 
  2. There are things that are a little difficult for you to do. Try and believe in yourself. You will be surprised at what you can achieve. 
  3. Some things are very difficult. Look at an example, ask your classmate or ask your teacher for help.

2. Identify what I have to do

You already know what your challenge is and the activity that will bring you closer to the goal. But to succeed, you will need some strategies that will help you in this and other similar tasks. You will discover them in a diary that we call your Learning Diary. 

We suggest you open it now and complete STEP 1 of the Learning Diary before you start the activity you have just read about!

Captura diario de aprendizaje

Click here to download your Learning Diary.

Remember: 

- Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer. 

- If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it! 

Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

Ya conoces qué reto te proponemos alcanzar y te acabamos de plantear una actividad que te acercará a la meta. Pero para tener éxito en tu camino, necesitarás algunas estrategias que te servirán para esta y otras tareas parecidas. Las irás descubriendo en un diario que llamamos tu Diario de Aprendizaje. En esta ocasión te proponemos que lo abras y completes el PASO 1 del Diario de aprendizaje antes de empezar la actividad que acabas de leer.

Captura diario de aprendizaje

Haz clic aquí para descargar tu Diario de Aprendizaje.

Recuerda: Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenas en papel o en el ordenador. Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando lo termines!

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

The outcome towards which an effort is made.

El fin al que se dirige un esfuerzo.

Example:

One could argue that our ultimate goal in life is to be a good person.

Se podría decir que nuestro objetivo último en la vida es ser buena persona.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

To achieve a desired goal.

Conseguir un determinado objetivo.

Example:

Gandalf always knew Frodo would succeed.

Gandalf siempre supo que Frodo tendría éxito.

3. Have I been able to do the activity?

You have already finished the activity Small words, big meaning. Maybe the beginning caused fear and insecurity.

 If you complete STEP 2 of the Learning Diary (Have I been able to do the task at hand? Will I be able to do it?), you will see that those feelings are common when you start a task and reflecting on this will help you reduce your insecurities in the next activities. 

Remember:

 - Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.

 - If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it!

 Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

¡Ya has terminado la actividad, como es Small words, big meaning. Los comienzos te han podido crear miedos e inseguridades a la hora de realizarla. 

Si completas el PASO 2 del Diario de aprendizaje (¿He sido capaz de realizar la actividad? ¿Seré capaz de hacerlo?) podrás ver que tus sentimientos son habituales cuando empezamos una tarea y reflexionar sobre ello te ayudará a que en las próximas actividades esa inseguridad sea cada vez menor. 

Recuerda: 

  • Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenarás en papel o en el ordenador. 
  • Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines! 

¡Ánimo, que lo harás genial!