Skip navigation

2. Script

Dictionary

Annoying

La imagen muestra un niño que posa sacando la lengua y el gesto resignado de la niña a su lado.
Definition:

Something that causes irritation.

Algo que mueve a irritación.

Example:

My brother can get really annoying at times.

Mi hermano puede ser muy molesto en ocasiones.

Spanish word:

Molesto

Audio:

Argument

La imagen muestra una mujer que habla y alza el índice frente a un hombre.
Definition:

An angry disagreement.

Desacuerdo enfadado.

Example:

We all have arguments with the people we love.

Todos tenemos discusiones con las personas a las que queremos.

Spanish word:

Discusión

Audio:

Fact

La imagen muestra un símbolo de check.
Definition:

Something that is real.

Algo que es real.

Example:

It is a fact that the Earth is round.

Es un hecho que la Tierra es redonda.

Spanish word:

Hecho

Audio:

Find out

La imagen muestra un detective acercando una lupa a su ojo izquierdo.
Definition:

To learn by study or observation.

Aprender mediante el estudio o la observación.

Example:

When she was a teenager she found that she was adopted.

Cuando era adolescente averiguó que era adoptada.

Spanish word:

Averiguar

Audio:

Handle

La imagen muestra un gatito sostenido entre las manos.
Definition:

To deal with something.

Manejar algo.

Example:

You can hold the kitten, but handle it with care.

Puedes coger al gatito, pero manéjalo con cuidado.

Spanish word:

Manejar

Audio:

Misunderstanding

La imagen muestra una mujer con la cara tapada sobre una pared estampada con signos de interrogación.
Definition:

To confuse or mix information.

Confundir o mezclar información.

Example:

Always use clear language to avoid misunderstanding.

Siempre usa un lenguaje claro para evitar equícovos.

Spanish word:

Equívoco

Audio:

Stage

La imagen muestra un patio de butacas y un telón sobre un escenario.
Definition:

A platform on which to perform.

Plataforma sobre la que se actúa.

Example:

The actors took a bow on stage.

Los actores saludaron desde el escenario.

Spanish word:

Escenario

Audio:

Swear

La imagen muestra un bocadillo de cómic con símbolos que dan a entender enfado bordado en una servilleta.
Definition:

To use rude words.

Emplear palabras malsonantes.

Example:

They were grounded after swearing in class.

Fueron castigados tras decir palabrotas en clase.

Spanish word:

Decir palabrotas

Audio:

Tiny

La imagen muestra un libro pequeño abierto por un pulgar de su mismo tamaño.
Definition:

Very small.

Muy pequeño.

Example:

Mobile phone chips are really tiny.

Los chips de los teléfonos móviles son realmente diminutos.

Spanish word:

Diminuto

Audio:

Whole

La imagen muestra la Luna llena.
Definition:

Something that is complete.

Algo que está completo.

Example:

The sky was clear and we could see the whole of the Moon.

El cielo estaba claro y podíamos ver la Luna llena.

Spanish word:

Entero

Audio:

Wig

La imagen muestra un expositor con pelucas de varios colores.
Definition:

Fake piece of hair for the head.

Pieza de pelo falso para la cabeza.

Example:

She was wearing a purple wig.

Ella llevaba una peluca morada.

Spanish word:

Peluca

Audio:

Rétor dice...

I have to look for a wig. How am I going to decorate the stage? Will I be able to stay serious or will I start laughing?

I am sure you are brave enough to take the first step in the world of theatre, aren’t you?

What you learn in this section will help you with your final task.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

A platform on which to perform.

Plataforma sobre la que se actúa.

Example:

The actors took a bow on stage.

Los actores saludaron desde el escenario.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

Fake piece of hair for the head.

Pieza de pelo falso para la cabeza.

Example:

She was wearing a purple wig.

Ella llevaba una peluca morada.

1. It’s not what it seems

In groups, each one of you will take an image. Don't show it to the rest of your group.

Try to order the sequence of scenes without showing your image. The first one shows just a tiny detail of the picture and the final one includes the whole picture. 

Describe your image as precisely as possible and discuss with your classmates. Just follow this piece of advice: sometimes what you see is not what it seems. 

Captura It’s not what it seems

Click here to download It’s not what it seems.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

Very small.

Muy pequeño.

Example:

Mobile phone chips are really tiny.

Los chips de los teléfonos móviles son realmente diminutos.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

Something that is complete.

Algo que está completo.

Example:

The sky was clear and we could see the whole of the Moon.

El cielo estaba claro y podíamos ver la Luna llena.

Lectura facilitada

Read

La imagen muestra una persona de perfil y una flecha a la altura de los ojos hacia la derecha. You look at the image.

Mira la imagen.

La imagen muestra una persona que parece que está tirando la Torre de Pisa con el pie. You discover what is happening in the scene.

Descubres qué ocurre en la escena.

La imagen muestra una campana. The first shows a detail of the image.

La primera muestra un detalle de la imagen.

La imagen muestra una persona que parece que está tirando la Torre de Pisa con el pie. The final shows the complete image.

La última muestra la imagen completa.

La imagen muestra dos personas de perfil hablando con un bocadillo en medio donde se lee bla, bla, bla. You discuss with your classmates.

Discutes las imágenes con tus compañeros.

Motus dice ... Facts or feelings?

Have you ever felt that someone was laughing at you but eventually it turned out they were laughing with a joke or because of another situation?

Remember, before judging, find out what is happening. 

Misunderstandings lead to uncomfortable situations.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

To learn by study or observation.

Aprender mediante el estudio o la observación.

Example:

When she was a teenager she found that she was adopted.

Cuando era adolescente averiguó que era adoptada.

2. Emotions and values

Emotions are hard to handle, and sometimes it is difficult to give a name to what you feel. The same happens with values. That is why in this activity you will review what you know about them.

La imagen muestra un periódico con las palabras escritas “Book Review”. Definition:

To deal with something.

Manejar algo.

Example:

You can hold the kitten, but handle it with care.

Puedes coger al gatito, pero manéjalo con cuidado.

Option A. Missing emotions

Match the following pictures with the words given.

Picture 1

La imagen muestra un chico tras un pizarra con las manos tapándose la cara

Picture 2

La imagen muestra a una pareja: un chico mirando el móvil y una chica, que parece enfadada, mirando al chico.

Picture 3

La imagen muestra una mujer que está sentada en una silla junto a una mesa que tiene un ordenador y que se gira alterada porque dos niños pequeños saltan sin parar.

Picture 4

La imagen muestra la imagen de una persona escalando una montaña.

Picture 5

La imagen muestra a dos personas sentadas en un sofá: el chico parece triste y preocpuado, la chica le pone la mano en el hombro en señal de comprensión.

Picture 6

La imagen muestra una mujer que saca la lengua en señal de repugnancia o rechazo.

Option B. Finding emotions

Option C. Emotion tracker

Listen to the following extracts from a conversation between two people. How do they feel?

Track 1

Track 2

Track 3

Track 4

Possible answers

TRACK 1:

sympathetic, empathetic, open-hearted.

TRACK 2:

jealous, angry, anxious.

TRACK 3:

ashamed, angry, furious.

TRACK 4:

motivated, patient.

Option D. Ups and downs

Your goal with this activity is to create an emotional timeline in which you have to show how your emotions have changed during the last 24 hours or seven days.  

Create the emotional timeline with your ups and downs, identify your own emotions and record yourself explaining why you have felt that way in different moments.



Motus dice... Humans and emotions

As you know, humans may have different emotions in one day. 

You can feel anxious, thankful, courageous or jealous and, then, you can also provoke other emotions in others and be annoying, disgusting, boring or respectful. 

All of them are necessary.

How many of them can you identify in yourself?

3. Types of answering

To reach a goal, you need to be strategic. That is to say, to have methods, techniques, "tricks" to get where you want to be sooner or more easily. Now I'm going to teach you a strategy, take advantage of it to reach your goal!

To do this activity it is essential to ask ourselves and answer literal, inferential and evaluative questions.

To help you recall these memories, click here: 

I answer open questions | Teaching Guide: Learning to learn competence (Secondary) (juntadeandalucia.es)

I am sure you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

Para llegar a una meta, es conveniente que seas un buen o buena estratega. Es decir, tener métodos, técnicas, “trucos” para llegar antes o de forma más fácil donde tú quieres. Ahora te voy a enseñar una estrategia, ¡Aprovéchala para alcanzar tu reto!

Para realizar esta actividad es  fundamental  plantearnos y respondernos a preguntas literales, inferencias y valorativas. Para ayudarte con estos recuerdos pulsa aquí:

Respondo a preguntas abiertas | Guía didáctica de la competencia aprender a aprender (Secundaria) (juntadeandalucia.es)

¡Ánimo, que lo harás genial!