Skip navigation

5. Everyone is a story

Dictionary

Abroad

La imagen muestra el mapa de un país con una bandera y en el centro del mismo hay una persona ataviada con ropa de turista junto a una maleta de viaje.
Definition:

Any place outside one’s country. 

Cualquier lugar fuera del propio país.

Example:

I traveled abroad twice last year. 

Viajé al extranjero dos veces el último año. 

Spanish word:

País extranjero

Audio:

Conduct

La imagen muestra un grupo de tres personas y la de la derecha con el brazo extendido indica la dirección hacia la que van los otros dos.
Definition:

To lead something.

Dirigir algo, conducir.

Example:

She didn’t conduct the interview as she had to.

Ella no llevó la entrevista como debía hacerla.

Spanish word:

Dirigir

Audio:

Interviewee

La imagen muestra una mujer difuminada entrevistando a un chico que aparece más resaltado en color y al que señala una flecha verde encima.
Definition:

The person that answers an interview.

La persona que responde a una entrevista.

Example:

The interviewee didn’t answer all the questions.

El entrevistado no respondió todas las preguntas. 

Spanish word:

Entrevistado o entrevistada

Audio:

Rétor dice

Are you ready to conduct the interview? Think about everything you would like to learn about life in the past. Listening to our elders is worth it. You are going to learn a lot from their lives and experiences. 

All you’ve learnt will help you to succeed with your final task.

La imagen muestra un grupo de tres personas y la de la derecha con el brazo extendido indica la dirección hacia la que van los otros dos. Definition:

To lead something.

Dirigir algo, conducir.


Example:

She didn’t conduct the interview as she had to.

Ella no llevó la entrevista como debía hacerla.

Easier to read

Read

Can you design an interview?

¿Puedes hacer una entrevista?

What would you like to learn about the past? 

¿Qué te gustaría conocer del pasado?

Listening to elders is very interesting. 

Escuchar a las personas mayores es muy interesante.

You’ll learn much about the lives and experiences of elders.

Aprenderás mucho de las vidas y las experiencias de los mayores.

All you’ve learnt will be helpful with the final task.

Todo lo aprendido te ayudará en la tarea final.

1. A life story

La imagen muestra una pareja de personas mayores en actitud cariñosa.

Elder people have many stories to talk about just because of their experience. In group, prepare an interview to find out about their life story or just some part of it. All you’ve learnt to this point will be useful. 

Remember:

  1. Try to contact someone from abroad to make your interview totally original, or choose someone closer with an interesting story.
  2. Prepare a battery of questions to make, going from the general information to the details. Don’t make it too long.
  3. Let the interviewee express freely.
  4. Ask your interviewee to introduce some of their most used sayings.
  5. Write the information you got using reported speech.

Life story checklist

Download a life story checklist

La imagen muestra una mujer difuminada entrevistando a un chico que aparece más resaltado en color y al que señala una flecha verde encima. Definition:

The person that answers an interview.

La persona que responde a una entrevista.

Example:

The interviewee didn’t answer all the questions.

El entrevistado no respondió todas las preguntas.

La imagen muestra el mapa de un país con una bandera y en el centro del mismo hay una persona ataviada con ropa de turista junto a una maleta de viaje. Definition:

Any place outside one’s country.

Cualquier lugar fuera del propio pais.

Example:

I traveled abroad twice last year.

Viajé al extranjero dos veces el último año.

Motus dice ... How to do this task?

In this group activity you can realize how much you already know about this.

By working in groups you also learn as a team. There will be some colleagues that remember some things, others will be able to express better, and others will know how to design the format you’re being asked for. 

We all add into our teams to solve the task. When we work together, we learn together and become more capable to solve any challenge. It’s important that the team follows these few tips:

  1. All you know you have to share with the rest.
  2. We collaborate in all our tasks so that our group does better.
  3. We appreciate the capacities of everyone in the team.
  4. We respect what everyone can do in the group. 

2. What have I learnt?

In this last step, I am going to ask you to think about what has been the most important thing you have learnt in order to achieve the challenge.

What you discover by thinking, will help you when you have to meet similar challenges in the future.

Stop for a moment and complete STEP 4 of your Learning Diary (What have I learned?)!

Remember:

  • Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.
  • If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it!

Go for it, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

En este último paso te voy a proponer que pienses en qué ha sido lo más importante de todo lo que has aprendido para conseguir el reto que te proponíamos.

Lo que descubras pensando en ello te servirá para cuando tengas que alcanzar retos parecidos en un futuro.

¡Para un momento y completa el PASO 4 de tu Diario de aprendizaje (¿Qué he aprendido?)!

Recuerda:

  • Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenas en papel o en el ordenador.
  • Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines!

¡Ánimo, que lo harás genial!