Skip navigation

2. Junk art

Dictionary

Aesthetic

 La imagen muestra una persona apreciando el paisaje de una obra de arte con una lupa.
Definition:

Something that is artistic and related to good taste or beauty.

Algo artístico y relacionado con el buen gusto o la belleza.

Example:

In class, we are studying the aesthetic representation of the landscape.

En clase, estamos estudiando la representación estética del paisaje. 

Spanish word:

Estético o estética

Audio:

Come across

La imagen muestra a dos personas entre exclamaciones que se dan la mano mientras una de ella dice oohh!!!
Definition:

When you find somebody by chance.

Cuando te encuentras a alguien por casualidad.

Example:

What a surprise, I came across my cousins in France!

¡Qué sorpresa, me encontré con mis primos en Francia!

Spanish word:

Encontrarse con alguien por casualidad

Audio:

Controversial

La imagen muestra un grupo de personas con opiniones diferentes.
Definition:

It is something that can cause conflicting opinions. 

Es algo que puede causar opiniones encontradas.

Example:

The topic discussed at the meeting was controversial.

El tema debatido en la reunión era controvertido.

Spanish word:

Controvertido

Audio:

Exhibition

La imagen muestra una exposición de arte
Definition:

When you show something for public viewing, such as works of art or industrial items.

Cuando se muestra algo para la vista del público, como obras de arte o artículos industriales.

Example:

We have made an exhibition of modern art in my secondary school. 

Hemos hecho una exposición de arte moderno en mi instituto.

Spanish word:

Exposición, exhibición

Audio:

Intervention

La imagen muestra una intervención urbana española: el peine del viento.
Definition:

It is a type of urban art designed specifically to interact with an existing structure or situation.

Es un tipo de arte urbano diseñado específicamente para interactuar con una estructura o situación existente.

Example:

In Spain you can appreciate interesting urban interventions.

En España puedes apreciar interesantes intervenciones urbanas.

Spanish word:

Intervención

Audio:

Issue

La imagen muestra la cabeza de espaldas de una persona sobre la que hay cinco bocadillos de diálogo, dos de ellos con dos objetos y el resto vacíos.
Definition:

It is an important topic that people talk about.

Es un tema importante del que la gente habla.

Example:

The issue of bullying is being dealt with in Parliament.

El tema del acoso escolar se está tratando en el Parlamento.

Spanish word:

Asunto, tema

Audio:

Junk

La imagen muestra diversos elementos reciclables, pilas, una silla rota, parte de una bicicleta, una lavadora rota.
Definition:

Some common object that is useless.

Objeto común sin utilidad.

Example:

There’s a pile of junk by the container.

Hay una pila de trastos junto al contenedor.

Spanish word:

Trasto

Audio:

Rubbish

La imagen muestra basura.
Definition:

Useless material, garbage.

Material inútil, basura.

Example:

That street is full of rubbish.

Esa calle está llena de basura.

Spanish word:

Basura

Audio:

Sticker

La imagen muestra una pegatina
Definition:

A label that has an adhesive back.

Una etiqueta que tiene un reverso adhesivo.

Example:

My car has a sticker on the window.

Mi coche tiene una pegatina en la ventana.

Spanish word:

Pegatina

Audio:

Wander

La imagen muestra una chica vagando por la calle.
Definition:

When you move or walk around with no purpose.

Cuando te mueves o caminas sin propósito.

Example:

The girl was wandering in the street.

La niña vagaba por la calle.

Spanish word:

Vagar

Audio:

Rétor dice

I’m sure you have come across some urban art which has caught your attention around your town. Graffiti, posters, stickers, murals or interventions, are part of any urban scenery, even junk objects can become art. Most artworks also have a message. Check out this infographic.

What you remember at this stage will help you with the final task.

La imagen muestra un collage hecho con 6 imágenes de arte callejero, en cada una de ellas se añade además una lupa para hacer un zoom sobre un detalle de la misma.

La imagen muestra a dos personas entre exclamaciones que se dan la mano mientras una de ella dice oohh!!!Definition:

When you find somebody by chance.

Cuando te encuentras a alguien por casualidad.

Example:

What a surprise, I came across my cousins in France!

¡Qué sorpresa, me encontré con mis primos en Francia!

La imagen muestra diversos elementos reciclables, pilas, una silla rota, parte de una bicicleta, una lavadora rota. Definition:

Some common object that is useless.

Objeto común sin utilidad.

Example:

There’s a pile of junk by the container.

Hay una pila de trastos junto al contenedor.

La imagen muestra una pegatina Definition:

A label that has an adhesive back.

Una etiqueta que tiene un reverso adhesivo.

Example:

My car has a sticker on the window.

Mi coche tiene una pegatina en la ventana.

La imagen muestra una intervención urbana española: el peine del viento. Definition:

It is a type of urban art designed specifically to interact with an existing structure or situation.

Es un tipo de arte urbano diseñado específicamente para interactuar con una estructura o situación existente.

Example:

In Spain you can appreciate interesting urban interventions.

En España puedes apreciar interesantes intervenciones urbanas.

Easier to read

Read

In your town there will be street art.

En tu ciudad habrá arte callejero.

Street art will often catch your attention.

El arte callejero llamará tu atención a menudo.

Graffiti, posters or murals are part of street art.

Grafitis, carteles o murales forman parte del arte urbano.

Even junk or trash can become art.

Incluso la chatarra o basura pueden convertirse en arte.

Street art usually has a message.

El arte callejero suele tener un mensaje detrás.

Look at this infographic.

Mira esta infografía.

All of this will help you at the end of "Art for teens".

Todo esto te ayudará al final de "Art for teens".

1. Art with junk

Let’s see what you think of the following pictures. Are they considered art?

La imagen muestra una exposición de arte Definition:

When you show something for public viewing, such as works of art or industrial items.

Cuando se muestra algo para la vista del público, como obras de arte o artículos industriales.

Example:

We have made an exhibition of modern art in my secondary school.

Hemos hecho una exposición de arte moderno en mi instituto.

Motus dice ... Was there any coincidence with a partner?

In this activity we proposed you to try to discuss what is art and what isn’t. 

While working in a group we also learn as a team. There are partners that discuss many things, others speak quite well, others are more creative, etc. 

We all have different abilities to solve the activities, but when we collaborate, we learn together and we are able to solve any challenge.

Therefore, it’s important that your team follows these tips:

  • Everything a person knows is shared with the rest of the team.
  • We collaborate on tasks for the team to work on.
  • We appreciate the superpowers of each person.
  • We respect what each person offers to the team.

2. Art expression

With these activities you will compare what is considered art and what isn’t, you’ll also appreciate that art is more than an aesthetic expression, it also has a message for the viewer.

 La imagen muestra una persona apreciando el paisaje de una obra de arte con una lupa. Definition:

Something that is artistic and related to good taste or beauty.

Algo artístico y relacionado con el buen gusto o la belleza.

Example:

In class, we are studying the aesthetic representation of the landscape.

En clase, estamos estudiando la representación estética del paisaje.

Option A: Art or rubbish?

Classify these pictures into these two categories.

Option B: My artwork, my protest

Most street art has a social message. They can be controversial but they are a medium for voices of social change or protest.  Can you relate the social protests with the different artworks?



la imagen muestra un grupo de personas con opiniones diferentes. Definition:

It is something that can cause conflicting opinions.

Es algo que puede causar opiniones encontradas.

Example:

The topic discussed at the meeting was controversial.

El tema debatido en la reunión era controvertido.

Option C: Guess the message

These quotes taken from works of art want to say something. What do they try to express? Choose the appropriate word for each gap to create messages related to important issues in society.

La imagen muestra la cabeza de espaldas de una persona sobre la que hay cinco bocadillos de diálogo, dos de ellos con dos objetos y el resto vacíos.Definition:

It is an important topic that people talk about.

Es un tema importante del que la gente habla.

Example:

The issue of bullying is being dealt with in Parliament.

El tema del acoso escolar se está tratando en el Parlamento.

  1. Don't just be another in the .
  2. is anything you can get with.
  3. Not all those who are lost.
  4. Black matter.
  5. We can’t feed the but we can fund a .
  6. You are to as we told you.
  7. Love always !

Enable JavaScript

Option D: You’re the artist

  1. Create a piece of art with some of the elements proposed.
  2. Drag the images to the sides of the white square and drop them where you want.
  3. Think about the message that matches your creation. 

Kardia dice... Rock, paper, scissors?

Deciding what is art and what is rubbish is not a matter of luck, as in the game `rock, paper, scissors´.

Behind each piece of art there is an aesthetic sense, an interpretation and a message that each author expresses through the combination of materials that they have used whether these materials are new or not.

Have you ever had this doubt?

La imagen muestra dos personas de espaldas con una gran lupa en la mano delante, una de ellas de lo que podrían ser obras de arte y, la otra, delante de lo que podrían ser basura pasando por arte.

3. Revise my work up to now

So far you have been able to establish enough efficient strategies and resources to finalise the tasks presented; some of these resources may have been:

  1. Revise the task once it has been done.
  2. Check the timing for its completion.
  3. Make sure you have answered every single question.
  4. Make a summary or conclusion when it has been necessary.
  5. Finalise the task on time and in place.

Keep it up, you will do great!.

¿Necesitas más ayuda?

Hasta ahora has podido establecer estrategias y recursos eficientes para culminar las tareas que te hemos presentado; algunos de estos recursos han podido ser: 

  1. Revisar la tarea una vez hecha.
  2. Comprobar los tiempos de realización.
  3. Asegurarte que has respondido a todo lo que se te preguntaba.
  4. Hacer una síntesis o conclusión cuando haya sido necesario.
  5. Finalizar la tarea en el sitio y tiempo adecuados.

¡Ánimo, lo harás fenomenal!

Do you need extra help?

All these are useful to reach the challenges that we have proposed. If you need extra help you can find some in the following link to the page Guide of the Learn to Learn competence (Secondary) (juntadeandalucia.es). where everything is explained better.

¿Necesitas más ayuda?

Todo esto es útil para alcanzar los retos que te hemos propuesto. Si necesitas más ayuda la puedes encontrar en el siguiente enlace de la página de la Guía de Competencia Aprender a Aprender (Secundaria) (juntadeandalucia.es). donde se explica mejor.