Skip navigation

4.1. Educational pathways

Dictionary

Appointment

La imagen muestra a una persona sentada frente a una puerta que está mirando el reloj.

Definition:

  • Agreement for meeting someone in a specific time and place.
  • Acuerdo para una reunión con alguien en un lugar y tiempo específico.

Example:

  • I had an appointment with the doctor this afternoon.
  • Tengo cita médica esta tarde.

Spanish word:

Cita.

Audio:

Counselor

La imagen muestra una persona sentada frente a otra con una mesa de por medio. Arriba a la izquierda aparece una pizarra con tres flechas.

Definition:

  • A person who works giving advice.
  • Una persona que trabaja dando consejos.

Example:

  • The school counselor advised me to start a Bachelor’s degree in physics.
  • La orientadora me aconsejó empezar un grado en física.

Spanish word:

Orientador, orientadora.

Audio:

(Bachelor's) degree

La imagen muestra una persona sin rostro con traje. Arriba a la derecha aparece un título.

Definition:

  • Academic title obtained after completing a course at a college, which can lead to a Master’s.
  • Título obtenido después de completar un curso universitario que puede conducir a un Máster.

Example:

  • I got my (Bachelor’s) degree in maths after four years dedicated to it.
  • Conseguí mi Grado en Matemáticas después de cuatro años dedicados a ello.

Spanish word:

Grado.

Audio:

Gain

La imagen muestra un muñeco sobre una báscula que señala más de 100 kilos.

Definition:

  • To increase.
  • Aumentar.

Example:

  • Sarah ganó experiencia como interna en esa empresa.
  • Sarah gained some experience as an intern in that enterprise.

Spanish word:

Ganar, aumentar.

Audio:

IT, Information Technology

La imagen muestra un ordenador con el ratón, teclado y torre, así como dos torres.

Definition:

  • Abbreviation for Information Technology.
  • Abreviatura de Tecnología de la Información.

Example:

  • The girls were very good at IT and could edit amazing videos.
  • Las chicas eran muy buenas en las TIC y sabían editar vídeos increíbles.

Spanish word:

Tecnología de la Información.

Audio:

Nursery

La imagen muestra una habitación de bebé, con cona, cómoda y decoración infantil.

Definition:

  • A place where very young children stay being taken care of by a teacher.
  • Un lugar donde se quedan niños pequeños y niñas pequeñas al cuidado de una maestra.

Example:

  • Había quince niños y niñas de dos años yendo a la guardería.
  • There were fifteen two-year-old children attending the nursery.

Spanish word:

Guardería.

Audio:

Successful

La imagen muestra una persona vestida con traje que está hablando por el teléfono móvil mientras sonríe y levanta el puño.

Definition:

  • Getting success or having a good result in something.
  • Tener éxito o buenos resultados en algo.

Example:

  • The band’s first song was a hit worldwide. It was very successful.
  • La primera canción de la banda fue un éxito mundial. Tuvo mucho éxito.

Spanish word:

Exitoso, exitosa.

Audio:

Rétor dice...

You may feel confused about what to do next… baccalaureate, intermediate cycles, etc. 

In this activity you will discover different options for you to think of your future.

1. What next?

Have a  look at the following slideshow and discover what itineraries you can have after your graduation.

Celebración tirando birretes, brindando y recibiendo diplomas.

Our graduation ceremony has just finished. It has been amazing and so moving! We have finally gained our Secondary Education Certificate!

Mujer sonriendo con papeles en la mano.

Now it is about time we start thinking about our future education pathways. That’s why I made an appointment with the school counselor. She talked to me about the different options we have and she gave us a complete mind map. Let me show you!

Ficha Which one is your educational pathway?

Mujer usando y llevando bolsa.

I want to be a doctor… According to this mind map, I should enrol in a science Baccalaureate so that I may be able to get into medical school. I’m so glad to have made up my mind!

Chico sonriendo con cuaderno y mochila.

My friend Vincent would like to become a marketing expert… so he thinks he will do an intermediate and then higher training cycle in business. Then, he will have the chance to go to university and get a degree in marketing.

La imagen muestra una persona sentada frente a otra con una mesa de por medio. Arriba a la izquierda aparece una pizarra con tres flechas.

Definition:

A person who works giving advice.

Una persona que trabaja dando consejos.

Example:

The school counselor advised me to start a Bachelor’s degree in physics.

La orientadora me aconsejó empezar un grado en física.

Spanish word:

Orientador, orientadora.

La imagen muestra un muñeco sobre una báscula que señala más de 100 kilos.

Definition:

To increase.

Aumentar.

Example:

Sarah ganó experiencia como interna en esa empresa.

Sarah gained some experience as an intern in that enterprise.

Spanish word:

Ganar, aumentar.

Lectura facilitada

 1. Read

La imagen muestra un birrete.  The graduation ceremony has finished.

La graduación ha terminado.

La imagen muestra un niño feliz agitando las manos. The graduation has been exciting.

La graduación ha sido emocionante.

La imagen muestra una persona adulta sentada detrás de una mesa y otra persona sentada en frente. Arriba a la izquierda aparece una pizarra con tres flechas. Your school counselor explains your future options.

Tu orientador explica las opciones.

La imagen muestra un mapa conceptual.  Check the mind map with the different options you have got.

Consulta el mapa mental con las opciones.

La imagen muestra una mujer de perfil con una flecha hacia la derecha a la altura de los ojos.  Look at this example.

Mira este ejemplo:

La imagen muestra una doctora en primer plano y detrás una familia formada por un hombre.  Selena wants to be a doctor.

Selena quiere ser médico.

La imagen muestra una pizarra con una planta, un pájaro, unas probetas y un cuerpo humano.  Selena will enrol in a science Baccalaureate.

Selena hará Bachillerato de ciencias.

La imagen muestra un edificio grande donde en el tejado están dibujados fórmulas, probletas, balanza y libros. Selena will go to university.

Selena irá a la universidad.

La imagen muestra una persona de perfil señalando, en frente tiene dos círculos rojos.  Now, help Selena's friends.

Ayuda a los amigos de Selena.

La imagen muestra una tienda.  Vicent wants to be a marketing expert.

Vicent quiere ser experto en marketing.

La imagen muestra un niño leyendo un libro.  Vicent can study an intermediate professional training.
Vicent can study a professional training of superior
degree of company.
Afterwards, Vicent will go to university.
At university he can study for a marketing degree.

Vicent puede estudiar una formación profesional de grado medio.

Vicent puede estudiar una formación profesional de grado superior de empresa.

Después, Vicent irá a la universidad.

En la universidad puede estudiar un grado de marketing.

2. Help them choose

 In groups, help these students to find their best educational itineraries. What would you recommend?

 Chica de rosa con mechas rubias y móvil en mano.

Alexandra has always dreamed of being a hairdresser…

Chico con camiseta, sombrero y zapatillas con mochila y un libro en la mano.

When Charles was a child, he wanted to be a doctor, but now he definitely wants to be a chemist…

chica en silla de ruedas saludando.

Susan is doubtful, but she loves the cinema, writing stories and editing videos.

Chico con patinete

Joseph doesn’t know what to do, but he’s good at taking care of toddlers. Working at a nursery school is his dream.

La imagen muestra una habitación de bebé, con cona, cómoda y decoración infantil.

Definition:

A place where very young children stay being taken care of by a teacher.

Un lugar donde se quedan niños pequeños y niñas pequeñas al cuidado de una maestra.

Example:

Había quince niños y niñas de dos años yendo a la guardería.

There were fifteen two-year-old children attending the nursery.

Spanish word:

Guardería.

Lectura facilitada

 1. Read

La imagen muestra una peluquera con la tijera y peine en la mano.  Alexandra wants to be a hairdresser...

Alexandra quiere ser peluquera.

La imagen muestra una niña leyendo un libro.  Alexandra will enrol in a...

Alexandra estudiará….

La imagen una pizarra con tres probetas. Charles wants to be a chemist….

Charles quiere ser químico.

La imagen muestra un niño leyendo un libro.  Charles estudiará….

Charles estudiará….

La imagen muestra una escena de teatro donde aparece un actor y una actriz.  Susan wants to be a actress...

Susan quiere ser actriz.

La imagen muestra una niña leyendo un libro.  Susan will enrol in a...

Susan estudiará….

La imagen muesra una persona con los brazos abiertos y tres interrogaciones encima.  Joseph doesn't know what to study.

Joseph no sabe qué estudiar.

La imagen muestra la silueta de una casa y dentro hay un saco con juguetes y un niño gateando. Por la ventana se ve un tobogán.  Joseph loves babies and schools.

Joseph es bueno cuidando niños.

If you want to know more about your itinerary…

Here you have some links where you can check more details about Baccalaureate, Vocational Training Cycles and other courses:

Access: Vocational Training Cycles

Access: Baccalaureate

Access: Art schools

Access: Sport schools

Access: Languages

3. Making decisions

In this activity you will learn about the different options you have after your graduation.

Option A: My school pathway

Order the following courses according to difficulty.

Muñeco reflexionando con varias flechas hacia diferentes lugares

  • Intermediate vocational training cycle
  • Upper vocational training cycle
  • Degree or Bachelor degree
  • Doctorate / Master’s degree

Check

Correct!

This is the correct order:

Option B: The enrolment

Question

Help the following students to choose the best option for their new school year according to their preferences.










Chica con el pelo rosa y sudadera con arcoiris. Lola wants to work helping people with special needs and reduced mobility.

Answers

An intermediate vocational training cycle of sociocultural and community services.

A degree in biology.

Baccalaureate, modality of humanities.

Feedback

Question

Chico con gafas y bastón para guiarse al caminarPablo wants to get a degree in engineering.

Answers

Baccalaureate, modality of humanities.

IT intermediate and higher vocational training in IT communications.

Baccalaureate, technological modality.

Feedback

Question

Chica con hiyab y monopatín



Ann loves being a DJ and trying out new sounds. She also likes the world of the mass media (TV, radio, etc.).

Answers

A degree in physics.

A degree in journalism.

An intermediate vocational training in image and sound.

Feedback

Option C: The applicants

Imagine you work in the department of human resources. Have a look at the following quotes by different applicants and match them with the jobs that best suit them.

Option D: The school counselor

Read about the following students, who are trying to decide about their future. Record yourself explaining what their best pathways should be.

STUDENT 1

Chico deportista con un libro

Hi! I’m Henry. I’m good at all kinds of sports, both practicing and teaching them. I see myself as a personal trainer or supervisor of group activities. I don’t want to spend years and years studying, as I can’t wait to start working!

STUDENT 2

Chica sonriente con un libro

Hello, everyone. This is Carmen and I’m very good at logic and maths. That is why I’ve always wanted to be a mathematician. 

STUDENT 3

Chico sonriente con gorra

Hello, friends. Marius speaking. I want to be a professional graffiti artist.

STUDENT 4

Chica en silla de ruedas saludando

Hi! My name is Martha. I don’t know what to do in the future, but everybody says I’m good at painting and using IT tools.

Are you aware of how much knowledge you need to complete the task?

You had to put into practice everything you know. 

We often have to work consistently to learn. 

When we make a great effort, our work is valued by family and teachers, but the fact that we feel glad with the result is most important. 

I encourage you to carry on working to keep learning and improving.

4. Expressing conclusions

To reach a goal, you need to be a good strategist. That is to say, to have methods, techniques, or "tricks" to get where you want to be sooner or more easily. Now I'm going to teach you a strategy, take advantage of it to reach your goal!

To do this activity it is very important to understand and express your conclusions. This will help you to include every detail and so make your video CV complete. To help you reach these conclusions, click here.

I am sure you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

Para llegar a una meta, es conveniente que seas un buen o una buena estratega. Es decir, tener métodos, técnicas o “trucos” para llegar antes o de forma más fácil donde tú quieres. Ahora te voy a enseñar una estrategia. ¡Aprovéchala para alcanzar tu reto!

Para realizar esta actividad es muy importante realizar y plasmar tus conclusiones, así tu CV estará completo y no se te escapará ningún detalle. Para ayudarte con estas conclusiones pulsa aquí.

¡Ánimo, que lo harás genial!