Skip navigation

4.4 The greenhouse effect is everywhere!

Dictionary

Greenhouse

Invernadero Con Plantas.

Definition:

A building made of plastic for growing plants in.

Una construcción de plástico para plantar cultivos.

Example:

My father grows tomatoes in his greenhouse.

Mi padre cultiva tomates en su invernadero.

Spanish word:

Invernadero

Audio:

Phenomenon

Fenómeno De Auroras Boreales.

Definition:

Someone or something special because it is completely different or extremely unusual.

Algo o alguien especial porque es completamente diferente o extremadamente inusual.

Example:

Auroras borealis are natural phenomenons.

Auroras boreales son fenómenos naturales.

Spanish word:

Fenómeno

Audio:

1. Inside a greenhouse

RetorHave you ever been inside a greenhouse

Is it hot or cold there?

The Earth’s atmosphere works like a greenhouse. 

Thanks to it, life is possible. 

I propose two challenges that will help you understand how this phenomenon works. Ready?

  1. Conduct an experiment and answer the research questions.
  2. Find out what the greenhouse effect is and how it affects climate change.

Greenhouse

Invernadero Con Plantas.

Definition:

A building made of plastic for growing plants in.

Una construcción de plástico para plantar cultivos.

Example:

My father grows tomatoes in his greenhouse.

Mi padre cultiva tomates en su invernadero.

Spanish word:

Invernadero

Phenomenon

Fenómeno De Auroras Boreales.

Definition:

Someone or something special because it is completely different or extremely unusual.

Algo o alguien especial porque es completamente diferente o extremadamente inusual.

Example:

Auroras borealis are natural phenomenons.

Auroras boreales son fenómenos naturales.

Spanish word:

Fenómeno

Contenido.

Lectura facilitada

Easy to read

Read

Pictograma de un invernadero.Have you ever been inside a greenhouse? 

¿Alguna vez has estado en un invernadero?

Planeta tierra rodeado de un aro gris  con una flecha apuntando a este.The Earth's atmosphere is like a greenhouse.

La atmósfera de la Tierra es como un invernadero.

The atmosphere is the gases that surround the Earth.

La atmósfera son los gases que rodean la Tierra.

To know how a greenhouse works.

Para saber cómo funciona un invernadero.

I propose that you do two activities

Te propongo que hagas 2 actividades:

1.  Do an experiment and answer the questions.

1.  Haz un experimento y contesta las preguntas.

2.  Find information about the greenhouse effect.

2.  Busca información sobre el efecto invernadero.

2. Information search

To reach a goal, you need to be strategic. That is to say, to have methods, techniques, "tricks" to get where you want to be sooner or more easily.

Now I'm going to teach you a strategy, take advantage of it to reach your goal!

This strategy is called “Information search”.

With this strategy you will recognise the elements that can help you  get information from a text. In this way, you will be able to understand what you read better and answer the tasks well.

You can find everything you need to know about this strategy in the following link to the Learning to Learn Competence Guide.

Cheer up, you'll do great! 

¿Necesitas más ayuda?

Para llegar a una meta, es conveniente que seas un buen o buena estratega. Es decir, tener métodos, técnicas, “trucos” para llegar antes o de forma más fácil donde tú quieres.

Ahora te voy a enseñar una estrategia, ¡Aprovéchala para alcanzar tu reto!

Esta estrategia se llama ”Búsqueda de información”.

Con esta estrategia reconocerás los elementos que te pueden ayudar a obtener información de un texto. De esta forma, podrás comprender mejor lo que lees y responder bien las tareas.

Podrás encontrar todo lo que necesitas sobre esta estrategia en el siguiente enlace a la Guía de la Competencia de Aprender a Aprender.

¡Ánimo, que lo harás genial!

3. Let 's experiment!

Retor

Scientists investigate to discover how the world works and help us make our lives better. 

Today, you are going to become a scientist. 

In pairs, follow the steps, do the experiment and answer the research questions.

Contenido.

Lectura facilitada

Easy to read

Read

Dibujo de una científica con bata y una mesa en la que hay tres objetos para hacer un experimento: un termómetro, una fuente de cristal y unas gafas de agua. You are going to become a scientist.

Te vas a convertir en un científico o científica.

Dibujo de dos personas. You are going to work in pairs. 

Vas a trabajar en pareja.

In pairs means two people.

En pareja significa dos personas.

Dibujo de una lista con pasos para realizar algo. First you have to follow the steps.

Primero tienes que seguir los pasos.

Dibujo de una mesa con los materiales para hacer el experimento: una fuente de cristal, dos termómetros, dos vasos con agua y unas gafas de agua. Then you have to do the experiment.

Después tienes que hacer el experimento.

Bocadillo de cómic con un signo de interrogación dentro. Finally you answer the questions.

Por último contesta las preguntas.

Consequences of the greenhouse effect

1. Research question.

We are going to truye to answer these questions:

  • What is the difference in temperature between the thermometer inside the container and the one outside?
  • What is the difference between the glass of water inside and the one outside?

2. Hypothesis.

Write in your notebook your predictions for the research questions.

3. Materials.

  • Two glasses of water. 
  • Two thermometers. 
  • A transparent container to cover a glass of water. 

4. Method. 

  • STEP 1. Fill two glasses of water. 
  • STEP 2. Insert the thermometer in each glass of water. 
  • STEP 3. Cover one of the glasses of water with the transparent container and wait for an hour. 

5. Results. 

Write the answers in your notebook. 

  • What was the temperature of the water in the glass outside the container?
  • What about the temperature in the glass inside?

6. Conclusions. 

Write three concluding sentences linking parts of column 1, 2 and 3. 

Greenhouse gases simulates greenhouse gases.
In the experiment, the transparent container cause the gasses produced by the pollution.
We can fight global warming reducing a rise in the global temperatures.

4. Going deeper into the greenhouse

RetorNow you know how the greenhouse effect works.

On this occasion, I propose a search for information. What for?

To help you understand how we are modifying the greenhouse effect and our planet.

Contenido.

Lectura facilitada

Easy to read

Read

You know how the greenhouse effect works.

Ya sabes cómo funciona el efecto invernadero.

Now, look for information on how the greenhouse effect affects the planet.

Ahora busca información sobre cómo afecta el efecto invernadero al planeta.

1) Download the document and read the questions. 

2) Search the internet for the necessary information. 

3) Agree on the answers with your groupmates.

4) Write your answers in the document.

Click here to download the document "Going deeper into the greenhouse effect!"

Going deeper into the greenhouse effect!

Contenido.

Lectura facilitada

Easy to read

Read

To search for the information follow these steps:

Para buscar la información sigue estos pasos:

Documento en una pantalla de ordenador y una flecha indicando bajar. STEP 1: First download the document.

Primero descarga el documento.

Dibujo de una persona leyendo un libro. Then read the questions.

Después lee las preguntas.

Dibujo de una pantalla de ordenador con www. STEP 2: Search for information on the Internet.

Busca información en Internet.

Grupo de cuatro personas. STEP 3: Choose the answers with your group.

Elige las respuestas con tu grupo.

Dibujo de una mano escribiendo en un papel. STEP 4: Write the answers in the document.

Escribe las respuestas en el documento.

Do you need some extra help?

Click here to consult our Guide for digital competence and learn how to search for information on the internet.

¿Necesitas más ayuda?

Haz clic aquí para consultar nuestra Guía para la competencia digital y saber cómo buscar información en internet.

5. I check what I have learnt

Everything you learn helps you achieve the goals you set for yourself.

Reflect for a moment on all you have learned so far. Complete STEP 3 of your Learning Diary (I review what I have learned).

 Remember:

  •  Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.
  •  If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it! 

Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

Todo lo que has aprendido te ayudará a conseguir los objetivos que te has marcado.

Reflexiona un momento sobre todo lo que has aprendido hasta llegar aquí. Y completa el PASO 3 de tu Diario de Aprendizaje (Reviso lo aprendido).

Recuerda: 

  • Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenarás en papel o en el ordenador. 
  • Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines!

 ¡Ánimo, que lo harás genial!