Skip navigation

3.1 The big change starts at home!

Dictionary

Air conditioning

Aparato de aire acondicionado  Definition:

A system for cooling a room, building or vehicle.

Sistema para enfriar una habitación, edificio o vehículo.

Example:

Turn up the air-conditioning temperature to save energy.

Sube la temperatura del aire acondicionado para ahorrar energía.

Spanish word:

Aire acondicionado

Audio:


Device

Dibujo de una tablet y un móvilDefinition:

A gadget such as a mobile phone or a tablet used for audio, video or text

communication and other computing services.

Un aparato como un teléfono móvil o una tableta que se utiliza para la

comunicación de audio, vídeo o texto y otros servicios informáticos.

Example:

I normally surf the internet from a mobile device.

Normalmente navego por internet desde un dispositivo móvil.

Spanish word:

Dispositivo

Audio:


Heating

Radiador de agua bajo ventanaDefinition:

A system of heating buildings by warming air or water.

Sistema para calentar edificios, calentando aire o agua.

Example:

The heating doesn’t work well and it’s cold here.

La calefacción no funciona bien y hace frío aquí.

Spanish word:

Calefacción

Audio:


Lapbook

Libro abiertoDefinition:

Tabbed book to unfold or lift.

Libro con pestañas para desplegar o levantar.

Example:

Lift the flap and find the car in the lapbook.

Levanta la pestaña del libro y busca el coche.

Spanish word:

Libro desplegable

Audio:


Turn off the tap

Mano cerrando un grifo del que está saliendo aguaDefinition:

Action of cutting off the flow of water through a tap.

Acción de cortar la corriente de agua a través de un grifo.

Example:

Turn off the tap while you wash your hands.

Cierra el grifo mientras lavas tus manos.

Spanish word:

Cerrar el grifo

Audio:


 

1. The first step for change!

Retor 

Lumen is trying to find solutions to save energy and water. Can you help him?

In groups of 4, investigate how you use energy and water in your house and show your results through a lapbook.

Follow these steps:

Lapbook

Libro abiertoDefinition:

Tabbed book to unfold or lift.

Libro con pestañas para desplegar o levantar.

Example:

Find the car in the lapbook.

Levanta la pestaña del libro y busca el coche.

Spanish word:

Libro desplegable

Contenido.

Lectura facilitada

Easy to read

Read

Lumen is looking for ideas to save energy and water.

Lumen busca ideas para ahorrar energía y agua.

Can you help Lumen?

¿Puedes ayudar a Lumen?

Grupo de cuatro personasYou will work in a group of 4 people.

Vas a trabajar en un grupo de 4 personas.

Dibujo de una lupa.You will investigate how you use energy and water in your home.

Vas a investigar cómo usas la energía y el agua en tu casa.

Dibujo de un libro con una flecha señalando al dibujo de un lapbookThen you will make a lapbook with the results.

Después vas a hacer un lapbook con los resultados.

A lapbook is a book made of cardboard.

Un lapbook es un libro de cartulina.

Think green!

Find the clean energies in the picture. Then, answer the questions.

Renewable and non renewable energies

  • What energies contribute to global warming?
  • How many electrical devices do you use at home?
  • Do you use the heating or air conditioning?
  • Do you turn off the tap when you brush your teeth or wash your hands?
  • Do you know how much your family's electricity and water bill is every month?

Investigate

Investigar

Click here to download the document ¨Investigate the uses of water and electricity¨and write 7 common uses of electricity and water in your house.

Investigate the uses of water and electricity

Share your findings

Put the uses of water and electricity in common with your partner. Write a solution to save energy and water for each one.

Click here to download the document ¨Share your findings¨

Share your findings

Make your lapbook and present it.

Download the template and make your lapbook from the information your group and you have collected. Steps:

  1. Download the document, cut and paste the two Lumen drawings on cardboard.
  2. Write the uses of water and electricity on the off Lumen.
  3. Write ways to save water and electricity on the lit Lumen.
  4. Divide the information among the group members and present your final product orally.

Click here to download the document ¨Lapbook templates¨

Lapbook templates



Air conditioning

Aparato de aire acondicionado  Definition:

A system for cooling a room, building or vehicle.

Sistema para enfriar una habitación, edificio o vehículo.

Example:

Turn up the air-conditioning temperature to save energy.

Sube la temperatura del aire acondicionado para ahorrar energía.

Spanish word:

Aire acondicionado

Device

Dibujo de una tablet y un móvilDefinition:

A gadget such as a mobile phone or a tablet used for audio, video or text communication and

other computing services.

Un aparato como un teléfono móvil o una tableta que se utiliza para la comunicación de audio,

vídeo o texto y otros servicios informáticos.

Example:

I normally surf the internet from a mobile device.

Normalmente navego por internet desde un dispositivo móvil.

Spanish word:

Dispositivo

Heating

Radiador de agua bajo ventanaDefinition:

A system of heating buildings by warming air or water.

Sistema para calentar edificios, calentando aire o agua.

Example:

The heating doesn’t work well and it’s cold here.

La calefacción no funciona bien y hace frío aquí.

Spanish word:

Calefacción

Turn off the tap

Mano cerrando un grifo del que está saliendo aguaDefinition:

Action of cutting off the flow of water through a tap.

Acción de cortar la corriente de agua a través de de un grifo.

Example:

Turn off the tap while you wash your hands.

Cierra el grifo mientras lavas tus manos.

Spanish word:

Cerrar el grifo

Contenido.

Lectura facilitada

Easy to read

Read

To do the activity, follow the steps below:

Para hacer la actividad sigue los siguientes pasos:

Imagen que recoge 9 fotos de fuentes de energía: aerogeneradores,  geiser de un volcán, paneles fotovoltaicos,  fogón de gas natural con piedras de carbón, central nuclear, bomba de petróleo, hoguera con ramas secas y central hidroeléctrica. Step 1: Look at the picture and answer the questions.

Observa la imagen y contesta a las preguntas.

Niña mirando a través de una lupa. Step 2: Write how you use electricity and water in your home.

Escribe cómo usas la electricidad y el agua en tu casa.

Imagen que representa el ahorro de agua y energía, incluye una imagen de una mano cerrando un grifo y otra imagen de una mano sujetando una bombilla. Step 3: Write down some ideas for saving energy and water.

Escribe algunas ideas para ahorrar energía y agua.

Imagen de un lapbook cerrado, mostrando la parte de la portada. Step 4: Make the lapbook with your group's information.

Haz el lapbook con la información de tu grupo.

Do you need some help?

                                       Imagen de un lapbook cerrado, mostrando la parte de la portada.        Fotografía de un lapbook con la parte izquierda abierta donde se puede leer los nombres de dos miembros de los Beatles, un grupo de música.    

                                       Fotografía de un lapbook con la parte izquierda abierta y las pestañas de información levantadas, donde se puede leer información sobre dos miembros de los Beatles.      Ilustración de un lapbook con la parte izquierda y derecha abiertas en forma de libro, mostrando toda la información sobre el grupo de música, los Beatles.     

A lapbook is a visual representation about a certain topic.

It consists of a file folder with mini-books, foldables, lists and/or accordion books fixed to the folder base.

How can you make yours?

Step 1

Choose a coloured file folder.

Step 2

Cut out the mini-books you will need.

Step 3

Glue all the pieces onto the file folder.

Step 4

Decorate your lapbook with pictures, photos or coloring it.

Lumen dice …

Un lapbook es una representación visual sobre un tema.

Consiste en una cartulina con minilibros, plegables, listas y/o libros de acordeón fijados a la base de la cartulina.

Para hacer el tuyo sigue estos pasos:

  1. Elige una cartulina de color.
  2. Recorta los minilibros que vas a necesitar.
  3. Pega todas las piezas en la cartulina.
  4. Decora tu lapbook con dibujos, fotos o coloreándolo.



I remember how I completed the activity

You had to put into practice everything you know. Constant work helps you learn. When we make a great effort, our work is valued by family, classmates and teachers. But the most important thing is that we feel glad for the work that we did.

I encourage you to continue working. Keep learning and improving.

2. Identify what I have to do

You already know what your challenge is and the activity that will bring you closer to the goal. But to succeed, you will need some strategies that will help you in this and other similar tasks. You will discover them in a diary that we call your Learning Diary.

We suggest you open it now and complete STEP 1 of the Learning Diary before you start the activity you have just read about!

Click here to download your Learning Journal.

Diario de aprendizaje

Remember:

- Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.

- If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it!

Keep up the good work, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

Ya conoces qué reto te proponemos alcanzar y te acabamos de plantear una actividad que te acercará a la meta. Pero para tener éxito en tu camino, necesitarás algunas estrategias que te servirán para esta y otras tareas parecidas. Las irás descubriendo en un diario que llamamos tu Diario de Aprendizaje.

En esta ocasión te proponemos que lo abras y completes el PASO 1 del Diario de aprendizaje antes de empezar la actividad que acabas de leer.

Haz clic aquí para descargar tu Diario de Aprendizaje.

Diario de aprendizaje


Recuerda:

  • Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenarás en papel o en el ordenador.
  • Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines!
     

¡Ánimo, que lo harás genial!

3. Will I be able to do the activity?

You have already started the activity “The big change starts at home!”. Beginnings can cause fear and insecurity.

If you complete STEP 2 of the Learning Journal (Will I be able to do it?), you will see that those feelings are common when you start a task. Reflecting on them will help you continue with the activity and complete it successfully.

 Remember:

- Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.

- If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it!

 Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

¡Ya has empezado la actividad, como es The big change starts at home!. Los comienzos pueden crearte miedos e inseguridades a la hora de realizarla.

Si completas el PASO 2 del Diario de aprendizaje (¿Seré capaz de hacerlo?) podrás ver que tus sentimientos son habituales cuando empezamos una tarea y reflexionar sobre ello te ayudará a continuar con la actividad y completarla con éxito.

Recuerda:

  • Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenarás en papel o en el ordenador.
  • Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines!

¡Ánimo, que lo harás genial!