Skip navigation

4.2. Neither “Yes” or “No”

Dictionary DICTIONARY

Huddle

Imagen de los miembros de un equipo deportivo apiñados
Definition:

To gather closely together.

Agruparse estrechamente.

Example:

Players normally huddle before a match.

Los jugadores normalmente se apiñan antes de un partido.

Spanish word:

Apiñar

Audio:

Froglet

Imagen de una ranita.
Definition:

A small frog which just developed from a tadpole.

Ranita que se acaba de desarrollar de un renacuajo.

Example:

A froglet has a short tail.

Una ranita tiene una cola pequeña.

Spanish word:

Ranita

Audio:

Lay

Imagen de una tortuga poniendo huevos
Definition:

To put something in a place.

Poner algo en algún lugar.

Example:

Students lay their book on the table.

El alumnado pone sus libros sobre la mesa.

Spanish word:

Poner

Audio:

Roll

Imagen de una paca de heno rodando.
Definition:

To move by turning over and over.

Moverse dando vueltas sobre sí.

Example:

A ball roads down a slope.

Un balón rueda cuesta abajo.

Spanish word:

Rodar

Audio:

Tadpole

Imagen de un renacuajo en el agua.
Definition:

The tailed aquatic larva of a frog or toad.

La larva acuática y con cola de un anfibio.

Example:

A tadpole grows two back legs.

Un renacuajo desarrolla dos patas traseras.

Spanish word:

Renacuajo

Audio:

Zookeper

Imagen de una vigilante de zoo con un guepardo.
Definition:

A person who takes care of animals in a zoo.

Persona que cuida a los animales en un zoo.

Example:

A zookeper feeds elephants and lions.

Un vigilante del zoo alimenta a los elefantes y los leones.

Spanish word:

Vigilante en un zoo

Audio:

Zoologist

Imagen de una zoóloga estudiando un animal con un microscopio
Definition:

A person who studies the behaviour, characteristics, classifications and other aspects of animals.

Persona que estudia el comportamiento, características, clasificación y otros aspectos de los animales.

Example:

Zoologists discover many animal characteristics.

Las zoólogas descrubren mucha características de los animales.

Spanish word:

Zoóloogo/a

Audio:

1. Let’s find out

RETOR dice...Many situations require an answer which is not either “yes” or “no”.

On the contrary, we need to gather information about circumstances such as people or places.

In these cases, we use question words.

So, let’s watch the video and learn how to ask and answer using question words.

.

Easier to read

Read

Dos líneas, una más corta y otra más larga que está señalada por una flecha.Some answers have to be long.

Algunas respuestas tienen que ser largas.

A la izquierda aparecen de arriba a abajo los números del uno al cinco. Al lado de cada número hay cuatro letras A;B;C;D. En cada fila aparece una letra rodeada.Sometimes we have to collect information.

Algunas veces tenemos que recoger información.

A la izquierda hay varias personas y a la derecha hay un espacio con varias casas.Information about people or places.

Información  sobre personas o lugares.

Se pueden leer What, where, why y when.We use interrogative words.

Usamos palabras interrogativas.

Una persona con la boca abierta hablando con otra. Sobre su cabeza hay un bocadillo de diálogo con el signo de interrogación dentro.Interrogative words are used to ask questions.

Las palabras interrogativas sirven para preguntar.

Una persona de perfíl  y una flecha delante señalando en la dirección en la que mira.Watch the video.

Mira el vídeo.

Sobre la cabeza de una persona hay números y letras. Dos flechas van desde éstos hasta la cabeza.You will learn to ask and answer with these words.

Aprenderás a preguntar y responder con estas palabras.

Grammar chart

Present Simple with Wh- questions
What do I
you
we
you
they
eat
Where live?
When sleep?
Why does he/she/it like animals?
How grow up?
Who live with?

Video

Click here to download or read the subtitles of this video

Present Simple with Wh-questions

Present Simple with Wh- questions

We use question words to get information about a topic.


We use:

"Who" for people.

"What" for things.

"Where" for place.

"When" for time.

"Why" for reason.

"How" for manner.


Form 1

question word + auxiliary verb   + subject + verb

Example: 

What does a butterfly eat?

It drinks nectar from flowers.

Where do fish live?

They live in the water.

When does a salamander sleep?

Its sleeps during the day.

Why do parrots talk?

Because it’s natural.

How does a penguin swim?

It uses its wings.


Form 2

question word + auxiliary verb + subject + verb + preposition

Example:

Who do you go to the countryside with?

I go with my family.

2. More than “yes” or “no”

RETOR dice...Now, it’s time to practise what we learnt in the video.

So, this is why we will ask and answer about people, things, place, time, reason and manner.

.

Easier to read

Read

Sobre la cabeza de una persona hay números y letras. Dos flechas van desde éstos hasta la cabeza.You learned how to ask with the video.

Aprendiste a preguntar con el vídeo.

Entre dos signos de interrogación hay unas rayas horizontales discontínuas.Now you are going to practise the questions.

Ahora vas a practicar las preguntas.

A la izquierda hay un signo de interrogación dentro de un bocadillo de diálogo. A la derecha hay un bocadillo de diálogo con las palabras bla, bla, bla, dentro. Una flecha señala estas palabras.You will practise the answers.

Vas a practicar las respuestas.

Option A: Read and mark

Option C: Dictation

Option D: Write questions for the following answers

Read the answers. Then write a Wh- question for each of the answers.

1. Dolphins live in the ocean.

2. A lizard comes out during the day.

3. Viviparous animals lay eggs.

4. Zookeepers work with animals in captivity.

5. Alligators eat fish and turtles.

6. A flea jumps to get away from danger.

Imagen de una vigilante de zoo con un guepardo.

Definition:

A person who takes care of animals in a zoo.

Persona que cuida a los animales en un zoo.

Example:

A zookeper feeds elephants and lions.

Un vigilante del zoo alimenta a los elefantes y los leones.

Enable JavaScript

3. I check what I have learnt

Everything you learn helps you achieve the goals you set for yourself. Reflect for a moment on all you have learned so far. Complete STEP 3 of your Learning Diary (I review what I have learned).

Remember: 

  • Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.
  • If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it!

Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

Reflexiona un momento sobre todo lo que has aprendido hasta llegar aquí. Y completa el PASO 3 de tu Diario de Aprendizaje (Reviso lo aprendido)

Recuerda:

  • Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenarás en papel o en el ordenador.
  • Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines!

¡Ánimo, que lo harás genial!