Skip navigation

2. Stand up for our world

Dictionary

Address

La imagen muestra una mujer que habla con otra mediante videollamada en un móvil.
Definition:

To communicate with someone.

Comunicarse con alguien.

Example:

That's not way to address your mother, young boy.

Esa no es manera de dirigirte a tu madre, jovencito.

Spanish word:

Dirigirse a alguien.

Audio:

Blow up

La imagen muestra unos fuegos artificiales en plena explosión.
Definition:

To cause an explosion.

Hacer explosión.

Example:

Luckily, the bomb blew up where nobody was hurt.

Afortunadamente, la bomba explosionó donde nadie fue herido.

Spanish word:

Explosionar.

Audio:

Buddy

La imagen muestra las siluetas de un hombre y un perro que se miran el uno al otro.
Definition:

An informal way to address a close friend.

Manera informal de dirigirse a un amigo cercano.

Example:

Pedro invited all his buddies to his birthday party.

Pedro invitó a todos sus amiguetes a su fiesta de cumpleaños.

Spanish word:

Amiguete.

Audio:

Customer

La imagen muestra una señora frente a una dependienta y una caja registradora.
Definition:

Someone who purchases at a store.

Alguien que compra en un establecimiento.

Example:

The customer used a credit card to pay.

El cliente usó una tarjeta de crédito para pagar.

Spanish word:

Cliente.

Audio:

Deal with

La imagen muestra una pila de ocho libros.
Definition:

To have to do with someone or something.

Tener que ver con alguien o algo.

Example:

The books she got from the library deal with many different topics.

Los libros que sacó de la biblioteca tratan de temas muy diferentes.

Spanish word:

Tratar.

Audio:

Dude

La imagen muestra una chica y un chico que miran a cámara mientras ella le abraza los hombros con ambos brazos.
Definition:

An informal way to call a friend.

Manera informal de llamar a un amigo.

Example:

I think this is my dude's car.

Creo que este es el coche de mi colega.

Spanish word:

Colega.

Audio:

Make up

La imagen muestra a una alumna que mira hacia arriba mientras sostiene un bolígrafo sobre una libreta.
Definition:

To invent, imagine or design something.

Inventar, imaginar o diseñar algo.

Example:

Neema has got a wild imagination, she makes up wonderful stories.

Neema tiene una gran imaginación, se inventa historias maravillosas.

Spanish word:

Inventar.

Audio:

Rétor dice

Is there an NGO close to you?

Think about the work of a volunteer of that NGO. 

Have you ever tried to contact an NGO?

Think about the best way to do so. 

This will help you with your final task.

Easier to read

Read

Think of an NGO close to you.

Recuerdas una ONG cercana.

Reflect on the work of the volunteers of an NGO.

Reflexionas sobre el trabajo de los voluntarios de una ONG.

Think how you contact an NGO.

Piensas cómo contactar con una ONG.

1. A helping hand

Take a look at these pictures of volunteers taking part in some NGO activities. What social issues do you think these NGOs deal with?

La imagen muestra un collage de varias imágenes que representan la labor que desempeñan distintas organizaciones no gubernamentales trabajando con animales, inmigrantes, banco de alimentos, personas sin techo, animación a personas con graves enfermedades, cuidado del medio ambiente.


Now, find NGOs near you that also deal with these or similar issues.

When you find them, send them a message telling them you like what they do. 

After that, post a message in your school’s social media telling people what these NGOs do to make their good work known by people around you. 

You may use these templates:

Accede al recurso  A helping hand

You can download A helping hand

La imagen muestra una pila de ocho libros. Definition:

To have to do with someone or something.

Tener que ver con alguien o algo.

Example:

The books she got from the library deal with many different topics.

Los libros que sacó de la biblioteca tratan de temas muy diferentes.

Easier to read

Read

La imagen muestra una cara de perfil con una flecha a la altura de los ojos que señala a la derecha.You look at some pictures with volunteers.

Miras las fotos de los voluntarios.

La imagen muestra a una persona pensando con un bocadillo que sale de su cabeza. You think about the support given by each NGOs.

Piensas a quién ayuda cada ONG.

La imagen muestra a dos personas sanitarias sujetando a otra en medio You find an NGO in your neighbourhood or town.

Encuentras una ONG de tu barrio o pueblo.

La imagen muestra un ordenador de mesa, en la pantalla se ve un sobre con una arroba y de ella sale una flecha hacia la derecha.You congratulate an NGO via message.

Felicitas a la ONG con un mensaje.

La imagen muestra la pantalla de un ordenador de cerca donde se lee “New” “Post” y “media”.You publish a message on your school’s social media.

 Publicas un mensaje en las redes sociales de tu instituto.

La imagen muestra a una persona detrás de una mesa con papeles encima y arriba a la izquierda aparece una i de información.You give information about the NGO.

Informas sobre la ONG.

La imagen muestra a un adolescente mirando de frente y detrás hay una pizarra con un esquema que se ve desenfocado. You explain the work done by the NGO in your town.

Explicas qué hace la ONG de tu barrio.

Lumen dice ... To contact an NGO

  1. Introduce yourself.
  2. Ask about their work.
  3. Ask doubts you may have
  4. Don’t forget to say goodbye! 

Lumen dice...

Para contactar con un a ONG recuerda:

  1. Presentarte.
  2. Preguntar por su labor.
  3. Preguntar dudas que tengas.
  4. ¡No olvides despedirte!

2. How will they talk?

In groups, have a look at these pictures and decide if the people there are using formal or informal language. Give your reasons.

La imagen muestra una mujer que habla con otra mediante videollamada en un móvil. Definition:

To communicate with someone.

Comunicarse con alguien.

Example:

That's not way to address your mother, young boy.

Esa no es manera de dirigirte a tu madre, jovencito.

3. Formal or informal

Everyday you need to use formal or informal language depending on the person you address or the context you are in. In this activity, you will practise what you know about it.

Option A. Be polite

Question

Say if the following sentences are written in formal or informal English.

1. Hi, bro! How is it going?

Answers

a. Formal.

b. Informal.

Feedback

Question

2. The conflict was investigated from different perspectives.

Answers

a. Formal.

b. Informal.

Feedback

Question

3. LOL! That’s gr8!

Answers

a. Formal.

b. Informal.

Feedback

Question

4. A new constellation was discovered by NASA.

Answers

a. Formal.

b. Informal.

Feedback

Question

5. Could you please help me with my homework, please?

Answers

a. Formal.

b. Informal.

Feedback

Option B. The context changes everything

Drag each formal sentence next to their informal equivalent below.

Option C. Formalities on the phone

Create a dialogue between a secretary and a customer using formal language. You can download and print the following file, cut out the boxes using a pair of scissors and paste them on cardboard or a piece of paper in the correct order.

Watch out! There are seven extra sentences which include informal language. Once you correct yourself, transform the dialogue to make it informal.

Accede al recurso Formalities on the phone

You can download Formalities on the phone

Possible answer:

Answer 1

A: Good morning, sir. Sarah Mohan speaking.

B: Good morning. How can I help you?

Answer 2

A: I would like to talk to Miss Álvarez, please.

B: I am afraid she is abroad and she will be back next week. May I ask who is calling?

Answer 3

A: This is Mr. Fernández. I am one of her customers from Huelva.

B: Would you like to leave a message for her?

Answer 4

A: No, thank you, but could you please ask her to return my call?

B: Of course. Is there anything else I could do for you?

Answer 5

A: No, thank you very much for your attention. Have a good day at work. 

B: My pleasure. Have a good day, sir.

Extra sentences

  • Do you want to send her a message?
  • Are you ok?
  • I’ll call her ASAP.
  • Ok. Anything else?
  • This is Joseph. I’m her buddy from Huelva.
  • Sorry, she is not here. She’ll be back soon.
  • Who are you?
La imagen muestra una señora frente a una dependienta y una caja registradora. Definition:

Someone who purchases at a store.

Alguien que compra en un establecimiento.

Example:

The customer used a credit card to pay.

El cliente usó una tarjeta de crédito para pagar.

La imagen muestra las siluetas de un hombre y un perro que se miran el uno al otro. Definition:

An informal way to address a close friend.

Manera informal de dirigirse a un amigo cercano.

Example:

Pedro invited all his buddies to his birthday party.

Pedro invitó a todos sus amiguetes a su fiesta de cumpleaños.

Option D. Dubbing actors

Watch the following mute videos. 

The first one is an informal conversation among friends, and the second one is a formal conversation at work. Can you imagine what they are saying? 

In this activity you will make up the two dialogues and record yourself as if you were a dubbing actor.

La imagen muestra a una alumna que mira hacia arriba mientras sostiene un bolígrafo sobre una libreta. Definition:

To invent, imagine or design something.

Inventar, imaginar o diseñar algo.

Example:

Neema has got a wild imagination, she makes up wonderful stories.

Neema tiene una gran imaginación, se inventa historias maravillosas.

4. Critical point location

To reach a goal, you need to be strategic. That is to say, to have methods, techniques, "tricks" to get where you want to be sooner or more easily. Now I'm going to teach you a strategy, take advantage of it to reach your goal!

¿Necesitas más ayuda?

Para llegar a una meta, es conveniente que seas un buen o buena estratega. Es decir, tener métodos, técnicas, “trucos” para llegar antes o de forma más fácil donde tú quieres. Ahora te voy a enseñar una estrategia, ¡Aprovéchala para alcanzar tu reto!

Do you need extra help?

In this activity it is important to remember if we have taken part in similar games, click here for help:

Did I do something similar? | Teaching guide, Learning to Learn Competence (Secondary) (juntadeandalucia.es)

I am sure you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

En esta actividad es importante recordar si hemos participado en juegos similares para ayudarte pulsa aquí:

¿Hice ya algo similar? | Guía didáctica de la competencia aprender a aprender (Secundaria) (juntadeandalucia.es)

¡Ánimo, que lo harás genial!