Skip navigation

5. Readers &

DICTIONARY

Bring

Figura de una persona llevando una pelota entre sus manos.Definition:

To take something/ somebody to the place where the speaker is.

Llevar algo o a alguien al lugar donde está la persona que habla. 

Example:

Please, bring me my glasses.

Por favor, tráeme las gafas.

Spanish word:

Traer

Audio:

 

Improvement

Hombre sujetando una escalera donde una mujer está subida para pintar una pared.Definition:

The process of changing or correcting something to make it better.

Proceso en el que se cambia o corrige algo para que sea mejor.

Example:

The room has undergone several improvements.

En la habitación se han hecho varias mejoras.

Spanish word:

Mejora

Audio:


1. Our magic storybook!

RetorIt is time to create a book of magical stories. 

This book will be able to bring back the illusion of reading to children and adults. 

You can write a horror or fantasy story. 

Follow the steps and work in groups of 3.

Bring

Figura de una persona llevando una pelota entre sus manos.Definition:

To take something/ somebody to the place where the speaker is.

Llevar algo o a alguien al lugar donde está la persona que habla. 

Example:

Please, bring me my glasses.

Por favor, tráeme las gafas.

Spanish word:

Traer

Contenido.

Lectura facilitada

Easy to read

Read

The time has come for the final task.

Ha llegado el momento de la tarea final.

Pictograma de un libro cerrado.The task is to create a storybook.

La tarea es crear un libro de historias.

Pictograma de tres personas sentadas en una mesa trabajando en grupo.Work in a group of 3 people.

Tú trabajas en un grupo de 3 personas.

Pictograma de papel en blanco y una mano sujetando un lápiz, encima hay un signo de interrogación y dos opciones: un monstruo y un caballero luchando con un dragón.You can write a horror or fantasy story.

Puedes escribir una historia de terror o de fantasía.

Pictograma de un documento con 4 pasos a seguir.Follow these 4 steps.

Sigue estos 4 pasos.

Apoyo visual

Imagen que recoge los 4 pasos que hay que seguir para hacer la actividad: pensar en la historia, escribir un borrador, revisar la historia en grupo y reescribir la historia, también incluye una imagen para cada paso.

Think of your story

You are going to think about how your story will be.  

Use the strategy let’s spin the sheet, or “folio giratorio” in Spanish.

Create a story

Write a draft

Write the draft of your story in your notebook. 

Do not forget the parts a story must have. 

In a draft you can write and erase as many times as you need.

Review your story

Check with your group to make sure you have not forgotten anything. 

Then, ask your teacher for further improvements.

Click here to download the document “Story checklist”.

Story checklist

The final story

Rewrite the story with the improvements from the previous step. 

Use the common template to create the class storybook.

Click here to download the "Storybook Template" document.

Storybook template

Improvement

Hombre sujetando una escalera donde una mujer está subida para pintar una pared.Definition:

The process of changing or correcting something to make it better.

Proceso en el que se cambia o corrige algo para que sea mejor.

Example:

The room has undergone several improvements.

En la habitación se han hecho varias mejoras.

Spanish word:

Mejora

Do you need help to write your story?

Click here to consult our guide on writing and speaking and find help on how to write your story.

¿Necesitas ayuda para escribir tu historia?

Haz clic aquí para consultar nuestra guía de expresión oral y escrita y encuentra ayuda a cómo escribir tu historia.

Do you find it difficult?

Don't be nervous. 

You have already practised a lot in other activities. 

Your story will be great and everyone will like it. 

Chin up!

2. Give voice to your story

RetorWow, you have written an amazing story. 

Now give voice to it and create an audiobook.

Each member of the group must narrate a different part.

Ask your teacher to upload the audiobook to a digital board.

Contenido.

Lectura facilitada

Easy to read

Read

You have written an amazing story.

Has escrito una historia increíble.

Now create an audio book.

Ahora crea un audiolibro.

Pictograma de una persona escuchando un audiolibro.An audiobook is a book recorded by voice.

Un audiolibro es un libro grabado en voz.

Each person in the group should read a part of the story.

Cada persona del grupo debe leer una parte de la historia.

Do you need help saving your audio?

Click here to consult our digital competence guide and learn how to save your files.

¿Necesitas ayuda para almacenar tu audio?

Haz clic aquí para consultar nuestra guía de competencia digital y aprende cómo almacenar tus archivos.

Do you need help with the recording of your audiobook?

Remember that you did a similar task on page 7, called "Audiobooks: listening is also reading".

Here are the steps again to record your audiobook.

Pasos para hacer un audiobook.

How confident were you while doing this task?

When we have to do an activity, we may have doubts about our ability to do it.

In order to overcome these fears, follow these tips:

1. There are things you do very well. Use them to do the activity.

2. There are things that are a little difficult for you to do. Try and believe in yourself. You will be surprised at what you can achieve.

3. Some things are very difficult. Look at an example, ask your classmate or ask your teacher for help.

3. What have I learnt?

In this last step, I am going to ask you to think about what has been the most important thing you have learnt in order to achieve the challenge. 

What you discover by thinking will help you when you have to meet similar challenges in the future. 

Stop for a moment and complete STEP 4 of your Learning Journal (What have I learned?)! 

Remember: 

    - Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.

    - If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it!

Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

En este último paso te voy a proponer que pienses en qué ha sido lo más importante de todo lo que has aprendido para conseguir el reto que te proponíamos. 

Lo que descubras pensando en ello te servirá para cuando tengas que alcanzar retos parecidos en un futuro.

 ¡Para un momento y completa el PASO 4 de tu Diario de aprendizaje (¿Qué he aprendido?)!

Recuerda: 

     • Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenas en papel o en el ordenador.               

     • Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines! 

¡Ánimo, que lo harás genial!

4. Evaluate your classmates

RetorEvaluate the work of your classmates. 

Do it as a group and use this co-evaluation rubric. 

Contenido.

Lectura facilitada

Easy to read

Read

You have to evaluate the work of your classmates.

Tú tienes que evaluar el trabajo de tus compañeros.

First download the evaluation document.

Primero descarga el documento de evaluación.

Then complete the evaluation with your group.

Luego completa la evaluación con tu grupo.

See the help to complete the document.

Mira la ayuda para completar el documento.

Click here to download the document “Rubric for co-evaluation”.

RUBRIC FOR CO-EVALUATION

Do you need help with the rubric?

To complete the rubric follow these steps:

Download and print the document.
Make a cross (X) in the cells of the options you choose.
Finally, colour the books:
1.   NOTHING

2.  LITTLE

3.  REGULAR

4.  A LOT