Skip navigation

5. A healthy menu

Dictionary

Range

La imagen muestra una mesa con variedad de platos de comida para desayuno.
Definition:

Different kinds of a thing, animal or food.

Diferentes clases de una cosa, animal o alimento.

Example:

The menu includes a wide range of healthy foods.

El menú incluye una variedad de alimentos saludables.

Spanish word:

Variedad

Audio:

Rétor dice....

.
Now you are ready to create a healthy weekly menu for your
school considering people with food intolerances and allergies.
Follow the steps, be creative and include a wide range of healthy foods.
Use all the elements and tips you learnt and create a top menu!

La imagen muestra una mesa con variedad de platos de comida para desayuno. Definition:

Different kinds of a thing, animal or food.

Diferentes clases de una cosa, animal o alimento.

Example:

The menu includes a wide range of healthy foods.

El menú incluye una variedad de alimentos saludables.

Spanish word:

Variedad.

Easy to read

Read

La imagen muestra un muñeco y un reloj You are ready to create a healthy weekly menu for your school.

Tú estás listo para crear un menú semanal saludable en tu instituto.

La imagen muestra alimentos de alergias You count people with food intolerances and allergies.

Tú cuentas con las personas con intolerancias alimentarias y alergias.

La imagen muestra una checklist You follow the steps with creativity.

Tú sigues los pasos con creatividad.

You use all the tips.

Tú utilizas los consejos.

La imagen muestra dibujos de alimentos You create a top menu!

¡Tú creas un super menú!

1. Lunch time!

Create a healthy weekly menu for your school with your classmates. Make groups of four people.

You are a smart cookie and you are ready to create a healthy menu for your school classmates!

Follow the guidelines below and prove you are a real chef!

Once you finish, present your project to your classmates and teacher paying attention to the tips below!

 La imagen muestra comida saludable.

Group

Work in groups of four.

Tips

Use the guidelines to create a healthy menu.

El archivo incluye una lista con diez pasos a seguir para crear un menu saludable

Click here to access the document (10 steps for a healthy menu)

Analyse

Analyse the results of the school’s data search about eating routines.

Complete a pyramid chart with the school results. What do students eat the most? And what do they eat the least?

El archivo incluye una pirámide alimenticia para rellenar por el alumnado.

Click here to access the document (Pyramid chart)

Decide

Decide which foods are healthy and unhealthy.

El archivo incluye una lista para que el alumnado ponga los alimentos saludables y los no saludables.

Click here to access the document (Healthy or unhealthy list)

Classify

Include different groups of food each day of the week.

El archivo muestra una plantilla para rellenar con los diferentes grupos de alimentos.

Click here to access the document (Food groups)

Be varied

For each group of foods (proteins, carbohydrates, vitamins…), offer a varied range of foods.

La imagen muestra una variedad de comida.

Be creative

Try to catch the students’ attention with attractive recipes and food combinations.

La imagen muestra una imagen con una bombilla.

Easy to read

Read

La imagen muestra un menu del dia en una ventana You create a healthy weekly menu in a group of four classmates.

Tú creas un menú semanal en grupo de cuatro compañeros.

La imagen muestra un cartel de menu restaurante With your intelligence, you prepare a menu for your classmates.

Con tu inteligencia, tú preparas el menú para tus compañeros.

You follow the guidelines.

Tú sigues los pasos.

La imagen muestra un muñeco super chef You become a great chef!

¡Tú te conviertes en gran chef!

You present your final project to your classmates and teacher.

Tú presentas tu proyecto final al profesor y compañeros.

Visual support

La imagen muestra una infografía con los pasos a seguir para conseguir el producto final.

Do you need help?

Click here to access Guía de competencia digital

2. What have I learnt?

In this last step, I am going to ask you to think about what has been the most important thing you have learnt in order to achieve the challenge.

What you discover by thinking, will help you when you have to meet similar challenges in the future.

Stop for a moment and complete STEP 4 of your Learning Diary (What have I learned?)!

Remember:

  • Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.
  • If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it!

Cheer up, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

En este último paso te voy a proponer que pienses en qué ha sido lo más importante de todo lo que has aprendido para conseguir el reto que te proponíamos.

Lo que descubras pensando en ello te servirá para cuando tengas que alcanzar retos parecidos en un futuro.

¡Para un momento y completa el PASO 4 de tu Diario de aprendizaje (¿Qué he aprendido?)!

Recuerda:

  • Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenarás en papel o en el ordenador.
  • Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines!


¡Ánimo, que lo harás genial!

How fun it is to learn with others!

When we work in a group, we also learn as a team. There are classmates who remember a lot of things, others who speak very well, others who are very skilled with their hands or feet, others who are great drawers ... 

We all have superpowers to solve activities, but when we combine them, we learn together and we are able to solve any challenge. 

That's why it's important that your team follows these tips: 

  • Everything one person knows is shared with others.
  • We collaborate on tasks to make the team work.
  • We value each person's superpowers.
  • We respect what each person brings to the team.