Skip navigation

5. We can accomplish anything

Dictionary

Challenge

Una persona intenta averiguar la clave de una caja fuerte
Definition:

A difficult task or problem.

Situación difícil a resolver.

Example:

Getting to the finish line was a challenge.

Llegar a la meta fue un reto.

Spanish word:

Reto

Audio:

Civilization

Imagen de Machu Picchu
Definition:

Knowledge, art and traditions that define people in society.

Conocimientos, arte y costumbres que definen una sociedad.

Example:

Greek civilization invented democracy.

La civilización griega inventó la democracia.

Spanish word:

Civilización

Audio:

1. Helping each other

RETOR dice...Now, you know everything necessary to do the challenge.

It’s time to create and share your own video presentations inviting other civilizations to cooperate.



Una persona intenta averiguar la clave de una caja fuerte

Definition:

A difficult task or problem.

Situación difícil a resolver.

Example:

Getting to the finish line was a challenge.

Llegar a la meta fue un reto.

Imagen de Machu Picchu

Definition:

Knowledge, art and traditions that define people in society.

Conocimientos, arte y costumbres que definen una sociedad.

Example:

Greek civilization invented democracy.

La civilización griega inventó la democracia.

.

Easier to read

Read

Una persona con la mano levantada sentada en una silla  delante de una mesa.You know a lot.

Sabes mucho.

Una pantalla y en el centro un triángulo equilátero con un vértice señalando hacia la derechaCreate a video.

Crea un vídeo.

Una persona hablando con otra. Sobre la primera persona hay un bocadillo de conversación con la imagen  de un vídeo dentro.Share the video.

Comparte el vídeo.

Una persona le entrega un sobre a un extraterrestre. Sobre la cabeza de la persona hay un bocadillo de conversación con una tarta dentroInvite other civilizations.

Invita a otras civilizaciones.

Dos manos intentando tocarseInvite cooperation.

Invita a cooperar.

Una cápsula dentro de la cual hay una pantalla con un triángulo equilátero apuntando hacia la derechaSend the video in a time capsule.

Envía el vídeo en una cápsula del tiempo.

Una persona mirando de perfil, una flecha indica la dirección en la que mira.Una persona mirando de perfil, una flecha indica la dirección en la que miraWatch this video, it will help you.

Mira este vídeo,te ayudará.

Do you need extra help?

To learn more about making videos check the Student's guide. Click here to access the "Guía de competencia digital"

1. Gather in groups of four to six.

It’s important:

  • To respect your teammates.
  • To participate actively.
  • To ask for and offer help.

2. Choose one of the three proposed topics.

  1. Art
  2. Nature
  3. Inventions

3. Create a video

Create a video with a message for possible civilizations from other planets that collects the best that our civilization and the human has. Your teacher will provide you with the necessary information.

4. Your video must include different requirements.

The video presentation would be both a sample of what exists on planet Earth and an invitation to get to know each other and cooperate.

5. Time Capsule

Create your own time capsule and place your video inside. Type a year in the future that you want to open the time capsule. Place it on the side of the capsule.

Click here to download the worksheet.

Time capsule

Time capsule

Imagen de una cápsula del tiempo

2. Revision

To reach a goal, you need to be strategic. That is to say, to have methods, techniques, "tricks" to get where you want to be sooner or more easily.

Now I'm going to teach you a strategy, take advantage of it to reach your goal!

This strategy is called “Revision”.

Revising your work helps you to correct errors. It also helps you learn from those errors in order to tackle new activities.

We have now reached the final task so it is time to check your answers during this task. To do this, we suggest you click on revision.

Here you can find out how to do it.

I am sure you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

Para llegar a una meta, es conveniente que seas un buen o buena estratega. Es decir, tener métodos, técnicas, “trucos” para llegar antes o de forma más fácil donde tú quieres.

Ahora te voy a enseñar una estrategia, ¡Aprovéchala para alcanzar tu reto!

Esta estrategia se llama ”Revisión”

Revisar tu trabajo te ayuda a corregir errores.  También te ayuda a aprender de esos errores para afrontar nuevas actividades.

Ya hemos llegado a la tarea final así que es el momento de comprobar  tus respuestas durante esta tarea.

Para ello, te proponemos que hagas click en revisión. Aquí puedes consultar la forma de hacerlo.

¡Ánimo, que lo harás genial!

3. What have I learned?

In this last step, I am going to ask you to think about what has been the most important thing you have learnt in order to achieve the challenge.

What you discover by thinking, will help you when you have to meet similar challenges in the future.

Stop for a moment and complete STEP 4 of your Learning Journal (What have I learned?)!

Remember: 

  • Ask your teacher whether you will fill it in on paper or on the computer.
  • If you fill it in on the computer, don't forget to save it on your computer when you finish it!

Go for it, you'll do great!

¿Necesitas más ayuda?

En este último paso te voy a proponer que pienses en qué ha sido lo más importante de todo lo que has aprendido para conseguir el reto que te proponíamos.

Lo que descubras pensando en ello te servirá para cuando tengas que alcanzar retos parecidos en un futuro.

¡Para un momento y completa el PASO 4 de tu Diario de aprendizaje (¿Qué he aprendido?)!

Recuerda:

  • Pregunta a tu profesor o profesora si la rellenarás en papel o en el ordenador.
  • Si la rellenas en el ordenador, ¡no te olvides de guardarla en tu ordenador cuando la termines!

¡Ánimo, que lo harás genial!